Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En ny elmätare är på gång i Varberg – någon gång mellan 7 och 17. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT /
En ny elmätare är på gång i Varberg – någon gång mellan 7 och 17. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT /

Byte av elmätare på okänd tid

"Vi kommer mellan 7 och 17” – hela arbetsdagen går förlorad.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Fick i dagarna ett brev från Varberg Energi att de vill byta ut min elmätare, inget konstigt med det det men man skriver att vi kommer mellan kl 07.00 och 17.00! Antar att det tar ca 30 min att byta inklusive transport vilket innebär att 16 arbetsdagar går förlorade för arbetande människor. Varför skall elmätaren bytas? Förmodligen för att de skall kunna fjärravläsa den. Alltså ingen kundnytta bara till deras fördel, det är bara monopolföretag som kan bete sig på detta sätt. Så dåligt och jag kommer inte att vara hemma när skall byta min mätare.

JN

Svar

från Varberg Energi:

Hej JN!

Samtliga elmätare i Sverige är på väg att bytas ut. Detta för att regeringen infört nya funktionskrav och de ska vara uppfyllda 1 januari 2025.

Ett huvudsyfte är att elmätarna ska kunna vara till hjälp för konsumenten att ta del av sina mätuppgifter och kunna göra energibesparingar.

Fjärravläsningar utför vi redan sedan många år tillbaka.

I det område som vi just nu byter elmätare har de flesta kunder fasadmätarskåp och då krävs det inte att man är hemma.

Vi har därför valt heldagsavisering för att kunna vara flexibla och underlätta dagen för våra montörer.

Som vi upplyser om i brevet kan du som kund ta kontakt med oss både via Mina Sidor på vår hemsida, e-post eller telefon om du har övriga frågor och synpunkter.

Du är varmt välkommen att höra av dig till mig så hjälper jag dig med att boka en tid.

Mvh

Emelie Garhall

Projektledare byte av mätplattform.

Varberg Energi AB