Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Elin Nilsson
Bild: Elin Nilsson

Buss på villovägar

Det är inte en busslinje till Långasand som saknas.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå:

”Kommunpolitiker kritiska mot gehöret för kollektivtrafiken”

Falkenbergs kommunstyrelse tycker att Hallandstrafiken ska starta en busslinje till Långasand. I artikeln uttalar sig Ninni Gustavsson (M): ”Det är ett område där det dels bor ganska många och där det dels kommer att bo fler. Det kommer byggas därute och i och med det är det lämpligt att man försöker dra en linje dit ut.”

Det är ett sensationellt uttalande från en politiker vars parti brukar göra en dygd av att vara återhållsamt med skattemedel när det gäller offentlig service.

Av artikeln framgår att Hallandstrafiken inte visat något intresse för idén. Det är lätt att förstå: Hallandstrafiken, som varje år subventioneras med tiotals miljoner kronor av skattemedel, ska driva trafik där resandeunderlaget är störst. Att köra runt med stora och tomma bussar på den glesare landsbygdens småvägar är inte försvarbart vare sig ekonomiskt eller hållbarhetsmässigt.

Idag finns det en busshållplats tre kilometer från Långasand, vilken trafikeras av linje 350. På vardagar passeras hållplatsen av 23 bussar, tolv mot Falkenberg och elva mot Halmstad, eller sammanlagt 115 bussar under måndag till fredag. Vid hållplats Långasandsvägen stiger det i genomsnitt på 0,4 personer per dag, eller två per vecka, (enligt statistik från Hallandstrafiken från tiden före pandemin).

Siffrorna visar med brutal tydlighet att det inte är en busslinje till Långasand som saknas, utan politiker som även under ett valår kan påminna sig vad den översiktsplan de själva beslutat om säger: ”För att kunna åstadkomma en hållbar samhällsutveckling och skapa attraktiva boendemiljöer med hög servicenivå behöver all planering för bostadsgrupper ske i de tät- och småorter i kommunen som ligger utmed de identifierade huvudstråken.”

Landsortsbo

LÄS MER: Kommunpolitiker kritiska mot gehöret för kollektivtrafiken