Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Fundamenten till gamla järnvägsbron över Ätran i Falkenberg. Bild: Ola Folkesson

Bron kan bli en del av ett fint promenadstråk

Genvägen till Skrea Strand försvann när järnvägsbron revs.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå

artikeln "Näringslivet och sparbanken satsar på en bro över Ätran"

På 1950-talet cyklade min bästis Kalle och jag ofta ner till ”stranden” för att bada. Vi valde ofta gångbanan som fanns längs järnvägsspåret över Ätran. Detta trots att det inte var tillåtet att cykla på gångbanan och att överkonstapel Johansson – min granne på Rörbecksgatan – ibland skickade en vänlig konstapel att övervaka förbudet. Det var jobbigt att släpa den tunga cykeln uppför den långa trappan från ”törngrenssidan”. Det var också spännande att vara så högt över vattnet i synnerhet om tåget kom farande nära inpå och bron skakade...

Så flyttades järnvägen, hela bron revs och därmed försvann genvägen till Skrea Strand. Nu har klarsynta människor funnit att de fula resterna av bron kan användas som fundament till en gångbro över Ätran. Det är en glimrande idé’!

Bron kan skapa en del av ett fint promenadstråk Gamla Stan – nya gångbron – Strandpromenaden – Tullbron – Centrum.

Man bör tänka till ordentligt när det gäller utformningen. Bron skall inte vara för bred, kanske 4-5 meter, så att brokänslan finns; räckena skall vara ”gedigna” så att alla vågar använda den långa bron utan att känna obehag. Om man kan finna en godtagbar lösning bör cyklister tillåtas med begränsning av hastigheten till ”gångfart”.

Bron på skissen i HN 11 mars förefaller mig något själlös – man bör anstränga sig att få en stil som kan bli ett signum för Falkenberg.

Göran