Betygsutredning slår helt fel mot skolan

Ingen garanti för att ämnesbetyg skulle minska stressen för elever.

ANNONS
LocationHalland|

I betygsutredningen som presenterades för två månader sedan angående ett nytt betygssystem finns det saker som är djupt oroväckande för skolans utveckling. Det handlar främst om två saker. Ämnesbetyg istället för kursbetyg och inför ett till betyg för underkänt, betyget Fx i hela skolväsendet.

Andemeningen med ämnesbetyg istället för kursbetyg på gymnasiet är god, men i praktiken slår det helt fel. Alla elever som läser till exempel ämnet svenska på gymnasiet läser oftast mer än en kurs, på högskoleförberedande program läser man tre svenska kurser utspritt på tre år. Under dessa tre år är det inte ovanligt att man har olika lärare i de olika kurserna, även om det handlar om samma ämnen. Då varje lärare undervisar flera klasser samtidigt kan man inte ställa krav på att lärare skall komma ihåg vad en enskild elev gjort under tre års tid. Det är ohållbart för lärarnas arbetsbelastning och ett absurt krav på landets lärare.

ANNONS

Det starkaste argumentet för ämnesbetyg är att det skulle vara positivt för de elever som av någon anledning har en svacka under gymnasietiden och att det skulle minska stressen. Men det finns ingen garanti för att ämnesbetyg skulle minska stressen hos elever. Det försämrar även för de elever som byter skola, på grund av exempelvis mobbing. Att då inför ämnesbetyg kommer försvåra möjligheterna att byta gymnasieskola för att ens gamla lärare behöver lämna över en så pass nyansera bild i flera olika ämnen. Något som skulle drabbar lärarna och deras arbetsbelastning, likasåväl elever.

De elever som behöver en andra chans med betygen för att komma in på det universitetsprogrammet som de vill kan i dag skriva högskoleprovet eller läsa upp på komvux. Där ett införande av ämnesbetyg skulle göra det avsevärt mer tidskrävande att läsa upp, i jämförelse med att endast läsa upp ett fåtal kurser. Detta kan leda till att fler väljer att inte läsa upp och kommer därför inte in på det universitetsprogram som de vill.

I utredningen utredde man även fråga om att införa ett till betyg för underkänt, betyg Fx. Detta betyget skall ligga mellan betyget F (underkänd) och betyget E (godkänd). Syftet är att det skall motivera elever att nå betyg E och visa deras kunskaper inom ämnet eller kursen. I grundskolan kommer även betyg Fx att ge 5 meritpoäng och dagens E betyg kommer fortsätta ge 10 meritpoäng. Detta ger helt fel intryck till eleverna, när man kan få meritpoäng för ett ämne man inte är godkänd. Där de elever som är minst skolmotiverade enklast faller mellan stolarna.

ANNONS

Vi i Moderat Skolungdom och Moderata Ungdomsförbundet vi se att den svenska skolan skall fokusera och främja kontinuerlig inlärning. Elever skall inte få intrycket av att man skall enbart kunna spurta med betyget i slutet av skoltiden och inte anstränga sig de första två åren. Det skapar en stor stress om man gör på detta viset och är varken bra för den psykiska hälsan eller en bra skolgång. Den sista ansträngningen för att nå upp till godkänt betyg skall aldrig förminskas. Istället för att utreda hur många betyg för underkänt det skall finnas skall man utreda hur fler elever kan få kunskapen att nå godkänt betyg.

Fredrika Albertsson

distriktsstyrelseledamot Moderata Ungdomsförbundet Halland

ANNONS