Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Beslut om kvarteret Tärnan riskerar parkeringskaos

Vi välkomnar självklart också att kunna åka kollektivt, cykla och andra mobilitetslösningar. Men inte på bekostnad att man tvingas välja bort bilen, skriver företrädare för Liberalerna.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Vi Liberaler kommer att gå till val på ett förändrat sätt att se på bilen, skriver debattörerna. Bild: Annika Karlbom
Vi Liberaler kommer att gå till val på ett förändrat sätt att se på bilen, skriver debattörerna. Bild: Annika Karlbom

Byggnadsnämndens beslut att göra avsteg från parkeringsnormen i kvarteret Tärnan är mycket oklokt. Liberalerna anser att dagens parkeringsnorm redan är för låg vilket vi fått flera bevis på inte minst genom allmänhetens fråga i kommunfullmäktige där boende på Marmorlyckan berättade att parkeringssituationen inte fungerade. Många fler exempel finns. Med sitt beslut riskerar nu Byggnadsnämnden att skjuta ut ett parkerings behov för minst 26 bilar i omgivande kvarter. Ett område som redan idag har ont om p-platser.

Rent ekonomiskt handlar det om en kostnad om ca 350 000 kr per p-plats vilket är den beräknade kostnaden för produktion av p-plats. 26 x 350 000kr =9 100 000kr. Med sitt beslut ger Byggnadsnämnden byggherren en rabatt på drygt nio miljoner och risken är stor att skattebetalarna får täcka den kostnaden. Detta utan några fördelar för kommunen. Det enda Varberg får med detta beslut är Miljöpartistisk politik genomförd av C och S trots att Varbergarna i val tydligt visat att man inte vill ha detta.

Man kan också fundera på hur köpare av dyra och exklusiva bostadsrätter i kv. Tärnan reagerar när det står klart att man inte får en egen parkeringsplats utan måste skynda sig hem från jobbet för att slåss om de kollektiva.

I annan insändare i frågan förespeglar M att alla partier är överens om att vi behöver förändrade vanor i förhållande till bilen. Det är en grov överdrift att alla partier är med på det och ett tänkande som redan är föråldrat. Bilen är inte boven, fossilbränslen är boven. Bilen är ett fantastiskt frihetsinstrument som hjälper människor att få vardagen att fungera. Vi välkomnar självklart också att kunna åka kollektivt, cykla och andra mobilitetslösningar. Men inte på bekostnad att man tvingas välja bort bilen.

Vi Liberaler kommer att gå till val på ett förändrat sätt att se på bilen. Den elektrifiering som nu genomförs av fordonsflottan gör att vi måste räkna bilen som ett hållbart transportmedel. Var och en ska själv få bestämma över sitt bilanvändande. Politikens roll skall vara att möjliggöra bra infrastruktur för medborgarna genom fungerande trafiksystem och tillräckligt antal parkeringsplatser i anslutning till bostäderna.

Vi vill:

•Revidera trafikstrategin så att bilen får status som hållbart transportmedel.

•Att beslut om parkeringsnorm och avsteg från denna hanteras av kommunfullmäktige och ej Byggnadsnämnd.

•Att var och en ska få bestämma hur många bilar man vill ha.

Tobias Carlsson (L)

Cecilia Rönn (L)

Gunilla Glücksman (L)

Liberalerna Varberg