Börja behandla servicearbetare som folk!

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Jobb. Jag har under tre års tid arbetat inom service på en snabbmatskedja. Under dessa tre år har jag också fått tag en hel del skit. Det är allt ifrån nedlåtenhet och skällsord till större saker som att få något fysiskt kastat på sig. Min stora fråga är, varför tror människor att man kan behandla arbetare inom service hur som helst?

Jag är fullt medveten om min position men även mina rättigheter. Mitt jobb är att hjälpa människor och ge dem en bra upplevelse. Men även om det är mitt jobb är jag ändå en människa. En människa som har samma värde på som utanför mitt jobb.

ANNONS

Du som kund har lika liten rätt att kalla en människa på stan idiot som du har att kalla mig det. Min uniform tar inte bort mina rättigheter eller mina känslor.

Folks frustrationer är förstående, det blir nämligen fel ganska ofta i snabbmatsbranschen. Men när du gör fel på ditt jobb brukar väl ingen kalla dig idiot? Eller kasta en hamburgare på dig?

För mig är lösningen enkel. Börja inse att en uniform inte tar bort alla människors lika värde. Du som ser, blunda inte för det. Säg emot och låt inte denna behandlingen av servicepersonalen normaliseras.

Tilda

ANNONS