Det fanns ingen informatör utan den stackars personalen blev överhopad av frågor från folk som vill hem, skriver insändarskribenten om kaoset som uppstod när tåg ställdes in.
Det fanns ingen informatör utan den stackars personalen blev överhopad av frågor från folk som vill hem, skriver insändarskribenten om kaoset som uppstod när tåg ställdes in. Bild: Henrik Björnsson

Ansvariga i kollektivtrafiken måste bli mer serviceinriktade!

Det var under all kritik hur resenärerna behandlades.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland||

Allt som oftast är det problem med tågtrafiken på Västkustbanan, inte minst i rusningstrafiken. Måndag den 12 december hade ett tåg havererat mellan Lindome och Anneberg, vilket fick till följd att bara ett spår kunde användas. På eftermiddagen var det rent kaos. Tåget till Halmstad 16:10 från Göteborg bestod bara av ett tågsätt i stället för två. Folk stod överallt. Det visade sig att det fanns ingen lokförare till det tåget. Följden blev att tåget ställdes in helt.

Tåget 16:40 mot Malmö var också inställt. Det fanns ingen informatör utan den stackars personalen blev överhopad av frågor från folk som vill hem. Vid en koll visade det sig att tåget från Göteborg 16.40 var inställt mellan Halmstad och Göteborg. Om man inte ville ha för många tåg förbi platsen där Öresundståget hade havererat (stod kvar på eftermiddagen efter att detta hänt tidigt på morgonen) så kunde de tåg som var inställda gå till Kungsbacka. Dessa resenärer kunde då åka med pendeln till Kungsbacka och byta där.

ANNONS

Hallandstrafikens månadskort liksom Västtrafiks är mycket dyra och då har man som resenär rätt att kräva mer anständig service och inte denna nonchalans. Det var under all kritik hur nonchalant resenärerna behandlades. Ni som åker varje dag tycker jag ska tala med varande och kontakta Hallandstrafiken och Västtrafik och säga att "vi accepterar inte dessa ständiga problem".

Christer

ANNONS