Svar
till En undrande resenär
Först och främst, Hallandstrafiken är till för alla! Det innebär att alla resenärer ska kunna köpa en biljett av oss. Oavsett om man har en smart telefon med en app, en dator eller inte.
Vårt nya biljett- och betalsystem, som träder i kraft senare under 2020, innebär en anpassning till alla de möjligheter som digitaliseringen ger. Bland annat att på egen hand hantera sina biljettköp direkt i sin smarta telefon, biljettbutiken i fickan helt enkelt. Digitaliseringen gör det enklare och smidigare att resa med oss.
Men vi är fullt medvetna om att alla inte använder en smart telefon till digitala tjänster. Därför kommer vi självklart att erbjuda alternativa lösningar för den som vill köpa sin biljett på andra, mer traditionella sätt.
Det kommer att finnas någon form av fysiska resekort för den som vill ha det, våra kundservicebutiker kommer även i fortsättningen att vara öppna för alla som vill köpa biljetter över disk, våra biljettautomater kommer att sälja biljetter precis som tidigare och via telefon går det att få hjälp och support med olika köp. Mer information om allt detta kommer vi med i god tid innan det träder i kraft.
Hallandstrafiken vill vara en del av digitaliseringen precis som så många andra aktörer. Vi är övertygande om att den tekniska utvecklingen innebär ett enklare och smidigare resande för väldigt många resenärer. Men våra biljetter kommer alla att kunna köpa. Med eller utan en smart telefon.
Peter Gyllander
presschef
Hallandstrafiken AB