Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sjukvård är ingen tillverkningsindustri. Den blir inte bättre av ökad styrning mot produktion, rationalisering och effektiviseringm skriver debattören. Bild: isabell Höjman/TT
Sjukvård är ingen tillverkningsindustri. Den blir inte bättre av ökad styrning mot produktion, rationalisering och effektiviseringm skriver debattören. Bild: isabell Höjman/TT

Administratörerna bör lita mer på vårdens professioner!

Sjukvård är svårt att förstå om man inte befinner sig mitt ibland patienterna och har ett patientnära perspektiv, skriver Gösta Eliasson, ordförande för Svensk förening för allmänmedicin i Halland.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå

artikeln ”Administratörer växer i snabbare takt än vårdpersonalen

HN har nyligen undersökt personalutvecklingen i Region Halland och finner att administratörerna ökat mer i antal än vårdpersonalen. Jag saknar tillräcklig insyn för att ha en åsikt om siffrorna. Men jag vet hur det fungerar på en halländsk vårdcentral och vad som händer när byråkratin får härja fritt.

På senare år har landets sjukvårdsledningar gått från att lita på att professionerna tar ansvar, till att styra, mäta och kontrollera vårdprocesser. Genom införande av New public management, en affärsmodell i tillverkningsindustrin som beskriver hur verksamheter ska styras, trodde man sig kunna lösa sjukvårdens problem. Det gjorde man inte. Men man åstadkom ökad administration och fler administratörer.

Sjukvård är ingen tillverkningsindustri. Den blir inte bättre av ökad styrning mot produktion, rationalisering och effektivisering. Sjukvårdens ansvar är att ta hand om patienter, människor som blivit sjuka.

Arbetet i primärvården är komplext, utmanande och framför allt omöjligt att beskriva i industriella termer. Sjukvård är svårt att förstå om man inte befinner sig mitt ibland patienterna och har ett patientnära perspektiv.

Det kan vara frestande att försöka lösa sjukvårdens problem med digitala lösningar, artificiell intelligens, kunskapsstyrning och uppgiftsväxling. För så skaffar man sig marknadsandelar när det gäller produkttillverkning.

Men sjukvård är som sagt ingen tillverkningsindustri.

Vad de flesta människor önskar är tryggheten i en närbelägen vårdcentral med sjukvårdskunniga personer som är experter, inte på alla tänkbara sjukdomar, inte på alla organ, inte på alla behandlingar, men på individen själv, människan bakom sjukdomsdiagnosen.

Människor låter sig inte standardiseras som varor på ett tillverkningsband. Ändå organiseras primärvården som ett flöde, en ström av vårdsökande som ska hanteras så kostnadseffektivt som möjligt. I en sådan värld blir hembesöket, som gjorde att patienten slapp åka till sjukhuset, en förlustaffär och drop-in mottagningen för hostor och snuvor en guldgruva.

Om primärvården ska nå sin fulla potential krävs kontinuitet, möten med samma doktor där patient och läkare får en relation till varandra. Det kräver att människor får rätt att välja en personlig, fast läkare med ansvar för ett rimligt antal invånare. Jag inbillar mig att både de som arbetar i vården och deras patienter är eniga om detta.

Här kommer tre goda råd till sjukvårdsadministratörer:

1. Ni gör säkert ett bra jobb, men bara den som ser patienterna på nära håll vet hur vården fungerar.

2. Efterfråga gärna professionernas medverkan i utredningar och beslutsprocesser.

3. Minska kontrollen och lita på att vårdpersonalen arbetar ändamålsenligt utan detaljstyrning.

Gösta Eliasson

ordförande för Svensk förening för allmänmedicin i Halland

LÄS MER: Minska administrationen, inte administratörerna