Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Telefonsamtalet gjorde att passageraren glömde sin väska på tåget. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Öresundstågs självgodhet saknar grunder!

Ett överraskande samtal fick passageraren att glömma väskan men det som hände sedan upplevdes som en mardröm.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Peter Freij i Öresundstågs styrelse berättar för resande hur han vill medverka till att göra tågresorna ”ännu bättre” (tidning från Öresundståg, juni 2019). Ja, du, Peter - det var ett djärvt påstående att era tågresor är bra överhuvudtaget! Själv upplevde jag en mardröm.

När jag skulle av tåget i Varberg fick jag ett telefonsamtal. Glädjande besked, jag blev antagen till TV programmet ”Vem vet mest”. Med mobilen i handen steg jag av vagnen och började vandra hem för att upptäcka att i min iver glömde jag väskan under sätet.

Jag sprang tillbaka, gjorde ett desperat försök att stoppa tåget och kunde bara se på hur det rullade iväg. En sprint till Hallandstrafiken, där jag säkert får hjälp – nix, det blev bara en ointresserad fröken plus en mikroskopisk lapp med telefonnumret till hittegods. Hurra, då löser det sig – eller?

Ringer numret och lyssnar till den automatiska svararen: tjänsten öppnar klockan 11. Måndag hela veckan, I am on my own... Ringer min f.d. granne för att vädja att hämta väskan när tåget passerar Laholm. Grannen är i Norrvikens trädgårdar, men lämnar allt för att köra till Båstads station. I mellantid blev klockan 11 och en förbannad röst svarade på hittegods nummer. Nej, det gick inte att ringa tåget. Nej, det gick inte att göra någonting över huvud taget. Fylla i anmälan på Internet, vänta och be.

Besked från grannen: väskan lämnades i Halmstad. Yippi, tänker jag naivt. Ringer tillbaka den förbannade kvinnan, som helt sonika skriker på mig nu. Jag ber om numret till Halmstad. Nej, det finns inget nummer att få. Nej, det går inte att hämta väskan där. Den ska hämtas i Malmö. Numret till Malmö? Nu vrålar kvinnan. Vad gör man i ett underläge? Gråter och sväljer förolämpningar. Som tur var, var kvinnan i Malmö vänlig. Jag körde dit, betalade och hämtade väskan dagen därpå.

Peter Freij, vad sägs om att anställa serviceinriktad personal? Det fanns en namnbricka på väskan – kunde inte tågvärden ringa mig? Varför Malmö? Varför blanketten bara på danska?

En passagerare

Svar direkt:

Svar till En passagerare

Öresundståg är ett tågsystem som finns över hela södra Sverige. 111 tåg trafikerar järnväg från Göteborg i norr ner till Malmö och Danmark i söder och Kalmar/Karlskrona i öster. Varje vecka reser mer än en halv miljon passagerare med oss. Öresundståg är ett samarbete mellan sex län, där Halland är en part. Omfattningen på uppdraget gör att vi måste ha tydliga regler och rutiner för hur t.ex. hittegods hanteras. Med målet att varje upphittad sak ska kunna hitta hem igen.

I dag är Malmö Central uppsamlingsplats för allt hittegods inom Öresundståg. I kommande avtal (från december 2020) finns fler utlämningsplatser av hittegods eftersom resandet ökar och att vi ser att dagens upplägg inte är kompatibelt med ökningen av resenärer. Här behöver vi ändra och en förändring sker alltså nästa år.

Tågvärdens primära uppgift ombord är säkerheten och komforten. Uppgiften är förstås också att t.ex. samla in hittegods. Men där går gränsen. Det är ofta mycket kvarglömt ombord och uppgiften att svara i telefon och arrangera återlämning är inte rimlig att lägga på tågvärden, ställd mot övriga arbetsuppgifter och ytterst säkerheten ombord. Undantag är självfallet t.ex. livsviktiga mediciner (som konstigt nog också hittas kvarglömda ombord...).

När det gäller hur vi möter våra kunder så har det högsta prioritet. Ingen kund ska förstås möta en ointresserad säljare och tonen i telefonen ska självklart vara god och trevlig. Här måste vi undersöka vad som har hänt. Det kommer vi att göra. Den lilla texten uppdaterar vi förstås.

Det är klart att det här systemet kan uppfattas som både knöligt och kantigt. Men för att överhuvudtaget kunna hantera mängden kvarglömda saker ombord, och se till att de kommer tillbaka till rätt ägare, måste vi göra så här tillsvidare. Rutinerna är helt enkelt vår garanti för att hittegodset hittar tillbaka hem.

Ett annat sätt är ju också att alltid se till att man har samma saker med sig när man lämnar tåget eller bussen, som när man gick ombord...

Peter Gyllander

Hallandstrafiken AB