Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Öppnar undersköterskan dörren till en kund eller en patient? Bild: Fredrik Sandberg/TT
Öppnar undersköterskan dörren till en kund eller en patient? Bild: Fredrik Sandberg/TT

Är jag kund eller patient?

Det känns som en förolämpning.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ledaren ”Gamla har sannerligen ingen boendemarknad"

Katarina Erlingsons ledare om de gamla som livegna på en "boendemarknad" väcker onekligen tankar.

Själv har jag hemtjänst sedan något år, Jag kallas då "kund", Jag som trodde jag var patient hos dessa eminenta personer, flertalet välutbildade undersköterskor, på Södertull.. Men kund? Om någon av damerna i hemtjänsten skyndar förbi och säger "jag har en kund", kan associationerna hamna tämligen fel. För att inte tala om, när det är en ung man.

Rent juridiskt skapar det här ett problem. Ifall jag har ett klagomål mot hemtjänsten – och det har jag aldrig varit i närheten av – ska jag då åberopa konsumentlagstiftningen eller sjukvårdslagstiftningen? Säkerligen finns någon jurist på Sveriges kommuner och landsting, som kan reda ut begreppen,

Själv vill jag, inte minst mot bakgrund av den högkvalitativa omvårdnad jag fått på Södertull, beteckna mig som "patient", med "klient" som reservutgång. Men kund? Det är att förolämpa både personalen och mig.

Lars Lindh

Varberg