Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Morgontåget har blivit "Sardinexpressen" skriver insändarskribenten. (Bilden är ett montage). Bild: Jonatan Gernes, Gurinder Osan/AP Photo/TT

Är Hallandstrafiken stolt över ”Sardinexpressen”?

Upplagt för kaosscener.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Har Hallandstrafikens styrelse åkt ”Sardinexpressen”? Det är morgontåget 05.27 från Halmstad, ett tågsätt som obegripligt nog är kortare än normalt.

På vägen mot Göteborg plockar tåget upp resenärer i Falkenberg, Varberg, Åsa och Kungsbacka och eftersom allt fler tågpendlar blir tåget överfullt redan i Åsa. Därför är det många som talar om ”Sardinexpressen”. Många står upp i gångarna. Vilka kaosscener som skulle utspela sig vid en olycka verkar Hallandstrafikens styrelse och ledning blunda för. Är det ens lagligt att köra överfulla korta tågsätt på det viset?

Vid fråga är beskedet från personalen att det är vagnbrist och att tågvagnarna behövs i Skåne, av Skånetrafiken. Kan inte det bolaget då ta över driften från Hallandstrafiken som visat sig ledas på ett synnerligen inkompetent och kundfientligt sätt?

Tågpendlare