Visa de äldre mer digital hänsyn

Ledare 17/4. Skatteverket har de senaste åren blivit en mer flexibel myndighet än tidigare. Deras hemsida är överskådlig och man kan deklarera på ett enkelt sätt. Om man är kunnig på det digitala området, vill säga.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
Bild: Fredrik Sandberg/TT

Om man vill deklarera ”på det gamla vanliga sättet” är det inte helt enkelt. Själva ifyllandet är inte svårare än tidigare, men att lämna in deklarationsblanketten i en brevlåda är rentav svårt. I Halland har Skatteverket bara satt ut två lådor, en i Varberg och en i Halmstad. Även i de andra kommunerna borde framför allt äldre människor ha behov av en deklarationslåda.

Det är bra att myndigheten är digitaliserad, men en gnutta flexibilitet gentemot de äldre vore önskvärd. Det kan inte kosta mycket att ha en deklarationslåda i varje kommun, i samverkan med kommunen. I stället hänvisar Skatteverket till att skicka deklarationen med post. Det kanske inte är så krångligt, med kräver ändå inköp av både kuvert och frimärke.

ANNONS

De människor som inte kan eller vill vara digitala borde ändå behandlas med respekt. Det finns en tillgänglighetslag där myndigheter måste anpassa så att personer med funktionsvariationer ska kunna leva som alla andra. Deklarationen borde rimligen vara en del av detta och med en bred tolkning av funktionsvariation vore det inte orimligt att inkludera äldre.

Dessutom kan man sällan numera ringa ett enkelt telefonsamtal och få prata med en riktig människa. Det tar många steg av knapptryckning med olika svarsalternativ innan man äntligen, i bästa fall, kan få höra en mänsklig röst. Det kan irritera även dem som inte räknas till äldre. Det borde inte krävas så mycket inlevelseförmåga från myndigheter och företag för att kunna göra något åt det.

ANNONS