Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Maria Haldesten: Vilda västern i Lassabacka snarare än tydlig strategi?

Att värna stadskärnan är klokt. Varberg har belönats för sin nit. Men en hållbar strategi kräver bättre koll och större tydlighet.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Ledare 7/4. Vad har Sportshopen som inte Lager 157 har? Mer märkeskläder möjligen. Är det kriteriet för att få etablera en verksamhet utåt Lassabacka?

Inte om man konsulterar handelsstrategin. Enligt den är det handel med ”skrymmande varor” som har kommunens välsignelse. Försäljning av övrigt gods har inte där att göra. Ändå ligger de där kedjorna där, som säljer allt från tvål till pryttlar, solstolar – och kläder.

– Det ser inte ut så som kommunens områdesbestämmelse säger. Det ser annorlunda ut. Men hur mycket det följer eller inte? Jag är inte den som springer runt och räknar varor, säger nämndledamot Roger Kardemark (KD) i HN.

Det borde han dock göra. Räkna varor alltså. För kartan stämmer inte med verkligheten. I jämförelse med kartan - eller strategin – är det lite av vilda Västern därute.

Därför ser det märkligt ut när ett svenskt företag, som har för vana att etablera sig i likartade fd ”industriområden”, får nobben.

– Det var inget roligt beslut att ta. Men vi måste följa detaljplanen. Lager 157 har inte tillräcklig andel skrymmande varor, för att vi ska kunna säga ja, förklarar Christian Persson (C).

Nej, hyckleri är inte vidare roligt. Men det är ju vad politikerna ger intryck av att ägna sig åt. För, handen på hjärtat, hur mycket ”skrymmande” varor finns det på Sportshopen, eller Dollarstore?

Därmed inte sagt att Varberg är fel ute med den ursprungliga strategin. För alla de svenska städer som slåss mot en vikande innerstadshandel är Varberg ett föredöme med sin jämförelsevis levande stadskärna. Torghandeln, fiken, de trevliga butikerna, satsningarna på försköning av stadsrummet - det finns en rad skäl till varför Varbergs stadskärna går så bra. Det är en av dem som växer mest i hela Sverige och bland stadskärnor med över 50 000 invånare hade Varberg störst ökning i omsättning under 2019.

Helena Olsson, chef på Fastighetsägarna i Stockholm, berättar i en radiointervju att hon ser ett tydligt ledarskap kring vad man vill med staden som en förklaring - och där är planerarna för att låta stationen ligga kvar i centrum en del i detta.

I en artikel i Borås tidning, som beskriver Varbergs ”succéartade expansion”, talar vd:n för Gallerian om att satsningarna på tillbyggnad underlättades av den där ”strategin.”

Skall en strategi vara hållbar i längden måste man dock vara konsekvent. Politikerna kan inte blunda för det faktum att man nyss nekade en etablering som är förvillande lik några av dem som redan ligger utåt Lassabacka. Det måste finnas en tydlighet gentemot de företag som kan tänkas ha intresse av att etablera sig här. Annars snedvrids konkurrensen. Så spring ut och ”räkna varor”.