Viktig lektion för lärare

Ökad extremism ställer nya krav på halländska skolor att leva upp till det demokratiska uppdraget.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Ledare 31/10. En extrem falang inom SSU i Skåne sprider påståendet att homosexuella är promiskuösa och har ”smutsigt blod”.

”Det var det värsta jag nånsin varit med om i mötessammanhang” skriver en gästande SSU-medlem på facebook.

Exemplet är ännu en aktuell påminnelse om hur homofobi och fundamentalism kan tränga sig in lite varstans. De ”vuxna” i rummet/partiet tycks ha hållit för öronen. De hade ingen aning, hävdas det. Ändå lever vi i en tid där medvetenheten om riskerna med aningslöshet är allt större.

Vi lever i en tid då extremister vädrar morgonluft. Det dunkelt tänkta blir det öppet sagda – och talets uppviglande effekt blir uppenbar. Ord spelar roll.

ANNONS

Därför pågår i detta nu en livlig diskussion om den amerikanske presidentens hatfulla retorik hetsar till våld. Detta mot bakgrund av den avskyvärda antisemitiska attacken mot en synagoga i Pittsburgh. En judisk organisation i Pittsburgh, Bend the Arc, riktar skarp kritik mot Donald Trump.

”Under de senaste tre åren har dina ord och din politik gjort att den vita nationalistiska rörelsen har växt. Du kallade mördaren ond, men gårdagens våld är en direkt följd av ditt inflytande” skrev de i ett öppet brev till presidenten. De markerade att de inte anser att han är välkommen att besöka staden förrän han byter tonfall – och tar avstånd från vit nationalism.

Listan över illavarslande exempel, från såväl omvärlden som hemmafronten, kan göras oändligt mycket längre. Det förklarar också varför Forum för levande historia och Falkenbergs kommun bjöd in till en fortbildningsdag om radikalisering och extremism.

”Skolan måste kunna vara en trygg plats där falska nyheter, desinformation och värderingar som strider mot alla människors lika värde blir bemötta och utmanade.” står de i inbjudan.

Det kan tyckas självklart. Men är det alltid det? Skolans förmåga att lära alla elever läsa, skriva och räkna har ifrågasatts på senare år. Och om man misslyckas med detta, finns anledning att befara att man också misslyckas med det fostrande uppdraget. Det senare kan ju upplevas som mer diffust och i vissa stycken motsägelsefullt. Skolan skall främja ett fritt och kritiskt tänkande, men samtidigt dra i bromsen när det ”kritiska” tänkandet övergår i ett ifrågasättande av historiska eller vetenskapliga fakta.

ANNONS

I skolan skall det råda ett öppet samtalsklimat. Åsikter skall kunna brytas mot varandra. Samtidigt måste respekten för mänskliga rättigheter försvaras och yttrandefrihetens gränser respekteras även inom skolans väggar. I en tid där såväl etablerade som unga politikers retorik spårar ur kan det senare bli en utmaning. Men det gör det än viktigare att anta den.

Hur skolor skall kunna samverka med socialtjänsten och polisen när man befaras att en elev är på väg att radikaliseras diskuteras nu på högsta nivå. Skolverket har föreslagit ytterligare utredning. Samtidigt är det viktigt att slå ner snabbt och bestämt när hela skolor, drivna av kristna eller muslimska fundamentalister, misstänks indoktrinera sina elever. Det fungerar inte att sila mygg och svälja kameler.

ANNONS