Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Katarina Erlingson: Vart tar pengarna till väg 710 vägen, Trafikverket?

Bor man på landsbygden får man ofta utstå mycket som stadsbor sällan skulle finna sig i. Dåliga vägar till exempel. Väg 710 mellan Krogsered och Sjönevad är antagligen bland de sämre vägarna i länet. Nästan två mil av gupp och hålor, och det senaste halvåret extra besvärligt.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

I höstas påbörjades nämligen en lagning av vägen, i närheten av Krogsered. Man skar bort asfalten tvärs över vägen och lade grus på sju ställen några kilometer från Krogsered. Asfaltering av grussträckorna skulle ske under våren, men än har det inte hänt något. Vägen har snarare blivit värre och bilarna får krypa över dessa tre meter breda grusstråk för att inte slå sönder bilen på de hårda asfaltkanterna. Trafikverket påstår att vägen tittas till en gång i veckan, men då hade det knappast blivit så djupa hålor som det blivit i maj.

Redan innan dessa tvärgående gruspartier kom till valde många att i stället köra via Drängsered mot Sjönevad och Falkenberg. Denna väg gjordes om för några år sen, vilket är tur för att åtminstone ge vissa en alternativ väg mot Falkenberg. Därför får man verkligen hoppas att Trafikverket inte förlitar sig på trafikräkningar för att bedöma när väg 710 ska totalrenoveras. Det skulle inte ge en rättvisande bild av behovet. Det skulle kunna bli en moment 22-situation, få kör på vägen och då finns inget behov av att göra något åt problemen, finns det risk att Trafikverket resonerar.

I början av 2020 förklarade Trafikverkets presstjänst att väg 710 Krogsered-Sjönevad stod på tur 2023. Nu säger Trafikverkets projektledare att vägen finns med i planen 2024 eller 2025. Risken för ytterligare förseningar är inte obefintlig, särskilt inte om Trafikverket tycker att det ändå inte kör någon på vägen.

Kommunstyrelsens ordförande Per Svensson (S) försöker göra vad han kan och ligger på Trafikverket, men problemet är att verket hela tiden får för lite pengar i förhållande till behovet. Då får uppenbarligen små vägar i inlandet stryka på foten, Trafikverket vet att landsbygdsbor är tålmodiga och att de inte är tillräckligt många för att skapa en stark opinion. Man kan knappast förvänta sig draghjälp från dem som bor närmare kusten. Av någon anledning är det längre från Falkenberg till Krogsered än tvärtom. Ändå verkar Per Svenssons vilja att trycka på genuin vilket förstås är positivt. Frågan är hur mycket Trafikverket lyssnar på lokalpolitiker.

Nu i juni väntar lagning och asfaltering av grusstråken, vilket sannerligen är hög tid. Det hjälper något för att lindra de värsta sträckorna, men fortfarande får man ha en tålig eller gammal bil för att köra väg 710.

Det är dags att ta det halländska inlandet på allvar och ge levnadsförutsättningar som anstår ett välfärdsland.

Läs mer: Trafikverket får kritik för väg 710

Läs mer: Finns det hopp att väg 710 blir bättre?