Vårdslös svartflygning skapar fara på Getterön

Fotbollsspelaren Emiliano Salas död blev ännu en väckarklocka. Svartflygningar är ett växande internationellt problem som oroar både flygbranschen och granskande myndigheter.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Ledare 3/6. Två barns semesterflygning kunde ha slutat med en fruktansvärd tragedi på Getterön. Men barnen, och övriga passagerare, tycks ha haft änglavakt den där ödesdigra dagen. Tingsrätts- och Hovrättsdomarna är dock ett svidande utslag mot en vårdslös pilot som försökte sig på en flygning han aldrig borde ha påbörjat.

Flygplansvraket ser inte vackert ut. Det vridna, delvis brända skelettet vittnar om svartflygningens risker. Tyvärr ökar den sortens illegala flygtjänster internationellt. I början av året tycks fotbollsspelaren Emiliano Sala ha blivit ett i raden av offer för de haverier som följer i svartflygningens spår.

Likt Getteröpiloten saknade den brittiske piloten den typ av tillstånd som krävs för att få transportera passagerare mot betalning. Och han var inte heller utbildad för att flyga om natten. Därför finns starka misstankar om att det rörde sig om ännu en vårdlös illegal flygning. Det brittiska flygcharterförbundet har därför under året krävt en översyn och en skräpning av regelverket för att bromsa en oroväckande utveckling.

ANNONS

I USA varnar Federal Aviation Administration för de allvarliga säkerhetsrisker som svartflyg innebär för allmänheten. FAA lovade i slutet av förra året att slå ner hårdare mot den illegala flygverksamheten. Och i Sverige har såväl den tidigare Luftfartsinspektionen och Svensk Pilotförening för ett antal år sedan varnat för billigt svartflyg.

Internationellt, precis som i Sverige, påstår vissa kritiker att höga avgifter för tillstånd påverkar svartflygsutvecklingen. På sin hemsida svarar Transportstyrelsen att man alltid jobbar med att sänka avgifter men påtalar: ”Att hålla avgifterna låga utifrån argumenten att en del annars struntar i att betala och flyger svart upplever vi inte görligt utifrån gällande ramar på tillstånd”.

Att tillståndkraven måste respekteras är givet. De finns där av en anledning. Att företrädare för flygklubben i Varberg har ignorerat detta är fullkomligt oacceptabelt. Samtidigt är ett tillstånd inte en garanti mot slarv. i domen mot piloten på Getterön talas om att vederbörande, inför start, åsidosatte piloten flera föreskrifter och procedurer. Han kontrollerade inte vikten på passagerare och bagage, utförde inte beräkning av massa och balans. Planet flög därför baktungt.

Efter domen har transportföretagen kommit med följande uttalande: ”Svenska Flygbranschen välkomnar en dom som sänder en tydlig signal att otillåten kommersiell flygning inte är tillåten. Allmänheten ska kunna lita på att flygtransporter i Sverige är trygga och säkra.”

ANNONS

Men kan Varbergsborna lita på den flygklubb som huserar på kommunens mark? Nuvarande ordförande försäkrar att ingen längre ägnar sig åt den sortens flygningar som myntade begreppet ”Anholtexpressen”. Samtidigt har flygklubben uppenbarligen inga problem med att ha en dömd pilot i styrelsen för verksamheten . Det sänker klubbens trovärdighet.

Kommunens flygplatsansvarige tycks vara förvånansvärt okunnig om att kraschen 2015 skedde i samband med en svartflygning. Detta trots att han var ansvarig vid tiden för olyckan. Det är ur säkerhetssynpunkt inte tillfredsställande. Det spelar ingen roll att de flesta flygningarna görs av seriösa och skickliga piloter som har ordning på sina grejer och ett sunt flygintresse. Det räcker med att en mindre nogräknad person felar för att det skall kunna få dödliga konsekvenser – inte bara för pilot och passagerare utan också för omgivning utifall en krasch exempelvis sker i närheten av bostadshus.

ANNONS