Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Cecilia Cromnow
Bild: Cecilia Cromnow

Katarina Erlingson: Vätgas i tanken - både i bilen och hos svenska regeringen

I flera decennier har vätgas funnits på tapeten, men har aldrig lyft. Jonas Flädjemark vet, han har jobbat för vätgas i femton år och haft det i tankarna ännu längre. Det var närmast slumpen som gjorde att han hörde talas om vätgasen och sen har han mer eller mindre vigt sitt liv åt att utveckla den.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Det har Centerpartiet i Halland märkt och ger därför Jonas Flädjemark årets miljöpris med motiveringen:

"Jonas Flädjemark tilldelas 2022 års miljöpris för sitt stora engagemang för att lösa den akuta klimatkrisen. Hans stora intresse för bilar i kombination med en stark målmedvetenhet bidrar till att vi i Europa inom ett par år har en säker och billig lösning för att kunna köra fordon på vätgas med endast vatten som utsläpp."

Vice distriktsordförande Mari-Louise Wernersson var glad över att uppmärksamma en hållbarhetsengagerad entreprenör med fötterna i den halländska myllan.

Flädjemark har annars erfarenhet av bristande intresse från politiskt håll i Sverige. Ett antal regeringar har under årens lopp fokuserat på bara ett sätt i taget att ersätta bensin och diesel. Var det inte biogas så var det elbilar och det verkade inte finnas intresse, eller pengar, över för vätgasdrift. Denna sjuka inom den svenska politiken och förvaltningen finns fortfarande och måste upphöra. Det måste gå att tänka flera tankar samtidigt.

Som tur är finns det andra organisationer som kämpar, ibland utan att nå ända fram. Region Skåne försökte för över tio år sen få fart på efterfrågan av vätgasdrivna bilar, men gick på pumpen efter ett par år.

Organisationen String som organiserar kommuner och regioner längs sträckan Hamburg - Oslo, alltså även Region Halland, försöker etablera vätgasstationer längs sträckan för att underlätta efterfrågan av vätgasbilar. Det är samma sak som med elbilar, infrastrukturen måste finnas och fungera på ett enkelt sätt för att locka användare. Hittills har vätgasen varit dyr, inte minst driften, så alla utvecklingsprojekt välkomnas.

Om inte rikspolitikerna klarar av att ge förutsättningar för fossilfria bilar är det bra om lägre politiska nivåer tillsammans med näringslivet tar täten. Men det är inte rimligt att all infrastruktur byggs upp oberoende av varann. Längs E 6 finns biogasmackar, som ofta ligger en bra bit från vägen. Det finns laddstationer för elbilar, ibland på samma ställe som bensinmacken och dess övriga faciliteter, ibland lite mer i periferin. Och nu kommer förhoppningsvis möjligheten att tanka vätgas på ett antal platser. Låt oss hoppas att dessa placeras tillsammans med andra ladd- och tankmöjligheter och att betaltekniken blir enklare än vad den är för elbil.

Att den dåvarande svenska regeringen gick miste om potentialen i vätgas och Flädjemarks utvecklingsidéer är bara att beklaga. Det kom Tyskland till godo, men nu är det hög tid att också Sverige anammar tekniken på bred front. Det är miljövänligare än elbilen, så vad väntar regeringen på?

Läs mer: Jonas Flädjemark får Centerpartiets miljöpris