Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Bylinebild Jörgen Warborn Bild: Annika Karlbom
Bylinebild Jörgen Warborn Bild: Annika Karlbom

Jörgen Warborn: Ungas framtid kräver ett bättre företagsklimat

I tider av kris blir företagandets betydelse bara ännu större än i vanliga fall.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Studenten står för dörren och det som ska vara en av de gladaste tiderna i livet för en ung människa har för många förbytts i oro. Kommer det finnas ett jobb efter utspringet och hur hård kommer konkurrensen om högskoleplatserna att bli? Sommaren som väntar kommer utan tvekan att bli tuff för många av de unga svenskar som vill ta sitt första kliv ut i arbetslivet. De branscher som normalt sett i högst grad anställer unga är nu de som drabbats hårdast av krisen.

Samtidigt som läget är mycket besvärande för många företag och individer, så är det viktigt att veta att det ekonomiska läget inte nödvändigtvis måste bli långvarigt. Det beror faktiskt helt och hållet på hur ansvariga politiker hanterar det. Vi har själva makten att vända utvecklingen i en bättre riktning. Sveriges starka ekonomiska utgångsläge ger oss dessutom betydligt bättre förutsättningar att ta tag i problemen än många andra länder. Vi har dock en stor akilleshäl i en alltför tungrodd byråkrati och en samhällsdebatt som inte sällan misstänkliggör snarare än uppmuntrar företagare. Detta både kan och måste vi ta tag i för att se till att lågkonjunkturen som nu är här inte biter sig fast. Det är vi skyldiga inte minst våra unga.

Jag fick tidigt känna på hur det är att vara ung entreprenör och startade mitt första företag redan som 17-åring. Jag och många med mig har med egna ögon sett vilken fantastisk skola egenföretagande kan vara för en ung människa. Detta tog jag med mig in i politiken, som kommunråd i Varberg, och drev på för att fler ungdomar skulle få testa på att driva eget, genom de viktiga UF-programmen. Jag är övertygad om att varje timme och varje krona som satsas på att sporra ungas entreprenörskap är väl använda. Fler unga kan på så sätt bli sin egen lyckas smed och inte bara skapa en försörjning för sig själv, utan också åt andra.

Vad Sverige behöver för att skapa grogrund för nya, innovativa och växande företag är att uppskatta - snarare än överbeskatta - småföretagen, och riva ned de krångliga byråkratiska hinder som bromsar deras utveckling. Om studenterna som nu springer ut, och de som kommer efter dem, ska få en rimlig chans till jobb och egen utveckling, så måste Sverige lägga i en högre växel för att stärka företagsklimatet. Alla kan inte bli företagare, men alla är vi beroende av företagarnas insatser.

Hela mitt vuxna liv har jag arbetat för att uppmärksamma kraften i entreprenörskap och det arbetet fortsätter jag med oförminskad styrka i EU-parlamentet. I tider av kris blir företagandets betydelse bara ännu större än i vanliga fall. Det är drivna entreprenörer, livskraftiga företag och deras hårt arbetande anställda som kommer ta oss ur den ekonomiska krisen - och därför måste frågan om deras villkor få verkligt genomslag i politiken.