STOCKHOLM 2014-04-24
Genrebild på äldre person med mobiltelefon. Var sjätte anmälan till Konsumentverket rör telefonförsäljare. Och ofta är det äldre som drabbas.
Nu har myndigheten ett ärende mot ett telebolag där ofrivilliga operatörsbyten lett till att trygghetslarm slutat fungera
Foto: Per Larsson / TT / kod 11390
STOCKHOLM 2014-04-24 Genrebild på äldre person med mobiltelefon. Var sjätte anmälan till Konsumentverket rör telefonförsäljare. Och ofta är det äldre som drabbas. Nu har myndigheten ett ärende mot ett telebolag där ofrivilliga operatörsbyten lett till att trygghetslarm slutat fungera Foto: Per Larsson / TT / kod 11390 Bild: Per Larsson / TT

Katarina Erlingson: Tekniken skapar problem för många

Ledare 4/12. Kopparnätens saga är snart all, åtminstone de delar som inte har kapacitet att klara digitaliseringen. Telia bygger "framtidens nät" och då finns det inte plats för de gamla kopparnäten. Runtom i landet upphör näten att fungera enligt Telias tidplan. I framför allt Hallands inland är ombildningen i full gång.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Det fasta telefonnätet kopplas alltså ner och det nya som kommer är bättre, men ställer krav på tekniskt kunnande som kan vara svårt för många. Det finns många äldre och andra med funktionsnedsättningar som är oroliga över teknikskiftet.

Man kan konstatera att teknikbranschen misslyckats med att alla människor ska känna sig delaktiga. Alla produkter och tjänster borde ha en universell utformning så att man slipper göra anpassningar för personer som inte klarar att använda dem.

Det fasta telefonnätet har varit en trygghet för många. Mobiltelefoner kan laddas ur, simkoder kan glömmas eller slarvas bort, ja mycket kan hända med den digitala tekniken. Visst går det att göra tangentbordet större på mobiltelefonen, visst finns det särskilda modeller som sägs vara anpassade till äldre, men ändå känner sig många äldre intvingade i en ny teknik.

ANNONS

Att införa ny teknik borde inte vara ett problem utan en möjlighet, men när de hjälpmedel som finns inte är tillräckligt bra känner sig många otrygga.

Lagstiftningen är tydlig och alla myndigheter och kommuner arbetar för att personer med funktionsnedsättning ska kunna vara delaktiga. Det finns till och med en särskild myndighet, Myndigheten för delaktighet. Samtidigt verkar det vara så många vackra ord som inte omsätts till praktik. När inte ens stora telecombolag kan göra produkter med universell utformning och myndigheterna inte tvingar dem så blir livssituationen jobbig för många. Man blir beroende av hjälp från andra och hjälpen kan inte alltid fås just när man behöver den.

Nedsatt syn och hörsel är väldigt vanligt, men trots det saknar alltför många en förståelse för problematiken. Varför är annars varningslamporna på bilen utformade som röda figurer med tunna linjer mot svart bakgrund? Varför är kommandoknapparna på mobiltelefonen så små och otydliga? Varför spelar P4 Halland entonig rytmisk bakgrundsmusik när de har vissa inslag som nyhetsuppdateringar? Varför behöver man alltid koppla in text-tv när svenska serier visas?

Det finns så många som saknar förståelse och inlevelseförmåga för andra människors nedsatta funktioner. När ska ansvarig myndighet lyckas kommunicera så att alla begriper detta och gör något åt det, inte minst alla de andra myndigheter som finns? Kopparnätens nedstängning är bara ett exempel på alla problem som uppstår i vardagen för många.

ANNONS
ANNONS