Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

STOCKHOLM 20170622Systembolaget på Folkungagatan, Södermalm. Torsdagen före midsommarafton är Systembolagets bästa försäljningsdag. Foto: Christine Olsson / TT / Kod 10430 Bild: Christine Olsson/TT

Systembolaget sviker Ullared, igen

Det blir inget systembolag i Ullared nästa år. Den här gången strandade det på att man på ett år inte hittat någon lämplig lokal.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Allt verkade till slut vara klart. Efter en tolv år lång, segdragen process hade Systembolaget förra året till sist beviljat etablering av en systembutik i Ullared. En utdragen kamp hade burit frukt. Politiker och representanter besökte trakten och man planerade invigningen till 2020.

Det var då det. Ett drygt år senare meddelas nu att Systembolaget inte öppnar upp någon butik nästa år, man har nämligen inte hittat någon lokal.

Att man skulle snubbla på mållinjen är egentligen inte särskilt förvånande. Efter alla turer där Systembolaget dragit benen efter sig och frågan i långbänk, verkade fjolårets besked nästan för bra för att vara sant. Att på över ett år inte kunna bestämma sig för en lämplig lokal går dessvärre helt i linje med tidigare erfarenheter.

Systembolagets agerande under processen har varit mycket märkligt. En återkommande käpp i hjulet var en skrivning i bolagets etableringspolicy om att ” renodlad shoppingturism i gränshandelsområden” inte kan beaktas vid bedömning av butiksbehov. Som ledarsidan tidigare har kunnat visa så har tillämpningen av den delen av policyn på andra orter varit högst selektiv.

När Systembolaget så förra året till slut gav tillstånd till en butik i Ullared erkände man också att just ”shoppingturism har varit ett väldigt otydligt begrepp”. Man menade att det faktum att många människor övernattar när de besöker Ullared, och inte åker hem direkt efter att de handlat på Gekås, var någon typ av förmildrande omständighet. Hela principen om att värdera efterfrågan utifrån var konsumenten tillbringar tiden efter inköpet är mycket märklig.

Tanken att några kvällars övernattning på en viss ort skulle skänka dina alkoholinköp större legitimitet är i sig helt absurd.

Hela historien visar på monopolets stelbenthet och otjänstvillighet. Riktlinjer som inte bara bygger på i grunden godtyckliga principer utan också är öppna för tolkning på ett osäkert sätt.

Det här blottlägger också ett annat problem; det orimliga i att kommunerna själva inte kan bestämma var det ska finnas systembolag. De är utelämnade åt Systembolagets godtycke och får sätta sitt hopp till att man från monopolets sida uttolkar sin etableringspolicy på ett för orten fördelaktigt sätt.

Genom monopolet har vi gjort alkoholförsäljning till en statlig samhällsservice. Samtidigt går hela konceptet med Systembolaget ut på dålig tillgänglighet.

Konsekvensen blir att människor på landsbygden är utelämnade till en servicenivå som man i större städer aldrig skulle finna sig i. Resultatet blir att de som kan, som exempelvis de som bor på Falkenbergs landsbygd och har nära till kontinenten, helt kringgår Systembolaget och köper hem sin alkohol utomlands. Eller som Systembolaget skulle kalla det, de ägnar sig åt renodlad shoppingturism. Men utländsk alkohol är säkert mycket bättre för folkhälsan. Vem vet, vissa kanske till och med sover över i Tyskland?