Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

STOCKHOLM 20190311 Finansminister Magdalena Andersson (S) besökte på måndagen tullen på Arlanda flygplats. Detta för att informera sig om effekter för tullen vid en eventuell Brexit. Foto Fredrik Sandberg / TT kod 10080 Bild: Fredrik Sandberg/TT

Stoppa stöldligornas rövartåg på landsbygden

De organiserade stöldligorna för varje år ut värden för miljarder. Det är dags att ge myndigheterna de verktyg som krävs för att stoppa dem.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Ledare 19/6. Internationella stöldligor har länge varit ett plågoris såväl i stad som på landsbygd. Halland är på intet sätt förskonat. 2017 härjade den så kallade BMW-ligan och exklusiva bilar står allt jämt på tjuvarnas meny.

Om bilstölder och villainbrott karakteriserar ligornas tillvägagångssätt i städer så riktar de sig, av förklarliga skäl, in sig mot andra mål på landsbygden. Just vad det gäller villainbrotten har polisen på senare tid kunnat notera en tydlig minskning.

Tyvärr har brottsligheten inte avtagit överlag, den har bara skiftat fokus. Nu senast rapporterar polisen att mellan den 30 maj och 12 juni har inte mindre än 22 stölder anmälts från gårdar och lantbruk i Halmstads, Hyltes och Falkenbergs kommuner. Verktyg, gräsklippare och stora mängder diesel är bland det som tjuvarna har fått med sig

90 procent av alla stölder av bilar, bildelar, båtmotorer och jordbruksmaskiner i Sverige begås av internationella brottsnätverk. Det är enorma värden som försvinner. Polisen beräknar att stöldgods till ett värde av 2 miljarder kronor årligen förs ut ur landet.

Den utförseln kan i dagsläget ske tämligen riskfritt. Som flera debattörer den senaste tiden påpekat så saknar Tullverket idag den befogenhet som krävs för att stoppa stöldgodset från att skeppas ut.

De få begränsningar som finns hjälper inte Tullen eftersom det rör företeelser som kulturföremål och krigsmateriel – och naturligtvis förbudet mot att exportera snus till EU-land, ve den som försöker föra ut en dosa.

Om Tullen däremot misstänker stöldgods så måste de tillkalla polis för att göra ett ingripande. Polis måste helt enkelt vara på plats innan färjan går; en helt ohållbar situation.

Det har länge höjts röster för att få bukt med den här problematiken. Frågan har varit uppe i riksdagen i flera år. I februari förra året svarade finansminister Magdalena Andersson (S) på de frågor hon fått av riksdagsledamöter som undrade vad regeringen planerade göra att: ”regeringen avser att lämna ett gemensamt uppdrag till Polismyndigheten, Kustbevakningen och Tullverket att förstärka bekämpningen av internationella brottsnätverk” och betonade vikten av myndighetssamverkan.

Samverkan är och förblir en viktig del av brottsbekämpning, men inte med ett ord nämns det som efterfrågades, Tullverkets befogenheter.

Tullverket själv kommenterar att för att få bukt med utförseln av stöldgods är det nödvändigt med utökade befogenheter. Men det är också bara att göra halva jobbet säger man. För att utökade befogenheter ska ge resultat behövs också utökade resurser. Det här är helt enkelt ett område som regeringen måste prioritera.

Så länge vinsten av stölderna bedöms tillräckligt mycket högre än den förmodade risken att åka fast så kommer brotten att fortsätta. Det är dags att på allvar förändra förutsättningarna för den riskanalysen.