Ska skolan eller föräldrarna böta?

I sällsynta fall kan oansvariga föräldrar behöva läxas upp. Men ofta är omfattande skolk ett resultat av brister i skolan.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|
Ledare 23/8. Falkenberg har tagit fram det hårda artilleriet.För varje skolkdag hotas en vårdnadshavare med vite om denne håller sitt barn hemma från skolan. En välmotiverad åthutning? Generellt sett har svenska kommuner varit lite fega vad gäller att använda sig av möjligheten att använda hot om vite som påtryckningsmedel. Redan för några år sedan var Jonas Nygren på Skolinspektionen kritiskt till att skolor viker ned sig och sviker sina professionella uppdrag. Och visst finns det föräldrar med attitydproblem som sätter andra intressen än barnets behov av skolgång främst. Skälen kan variera starkt, från diffusa hänvisningar till religiös tro till önskemål om att förverkliga livsdrömmar om långresor utomlands. Lika viktigt som det är att markera när det verkligen är påkallat, lika illa är det att hota med böter av fel skäl. Vitesförlägganden är en kontroversiell lösning när föräldrar håller barnet hemma på grund av missnöje med undervisningen och skolans förmåga att möta en sårbar elevs behov. – Det är de tragiska och svåra fallen. Där är vite inte en framkomlig väg. Det är att bränna alla samarbetsvägar, sade Jonas Nygren i en TT-intervju. Verksamhetschefen för grundskolan i Falkenberg motiverar kommunens beslut med Skolinspektionens hårdare syn på närvaro. Inspektionen kan döma ut vite mot kommuner som inte vidtar tillräckliga åtgärder i varje ärende, förklarade hon i måndagens HN. Chefen tror därför att fler föräldrar kan drabbas av kommunens vitesförlägganden i framtiden. Resonemangsmönstret klingar bekant. På måndagen inledde SVT en serie om skolan med titeln ”När skolan inte fungerar”, som handlar om att fler föräldrar anmäler brister till Skolinspektionen. På SVT:s webb finns flera exempel, både bra och dåliga, från Halland. Bland annat ett fall från Varberg som HN tidigare skrivit om. Det handlar om en flicka med neuropsykiatriskt funktionshinder som inte fått rätt stöd i skolan. När föräldern anmälde till Skolinspektionen, som därefter hotade kommunen med vite, kontrade Varberg med att hota mamman med böter för att eleven inte fullgör skolplikten. Sådan hantering ger skäl till oro. Det vore förfärligt om det blir så att skolchefer och kommuner, som av resursbrist inte har förmått att ge mobbade elever, eller elever med funktionshinder, rätt stöd försöker dribbla bort sitt ansvar genom att lasta skolans misslyckande på förtvivlade föräldrar. Föräldrar med attitydproblem som inte förstår sin roll som uppfostrare skall man inte dalta med. Men de så kallade hemmasittarna hjälps inte av att skolan använder maktmedel mot föräldrar när familjen av uppenbara skäl tappat förtroendet för skolan. Psykisk ohälsa, funktionshinder och andra komplexa problem, som elever med omfattande frånvaro ofta lider av, kan inte botas med piska. För att förhindra livslångt utanförskap behövs andra, innovativa lösningar – och en skola som lever upp till lagens krav om att ge elever den trygga miljö och det stöd de har rätt till.
ANNONS