Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Barnombudsmannen Elisabeth Dahlin. Bild: Leif R Jansson / TT

Ser skolan ”generellt” föräldrar som griniga?

Pilla upp sårskorpan. Ställ frågor och ställ till svars. Ge offren för den misstänkte pedofilen en chans till upprättelse.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Ledare 6/3. Att lyfta ut en stökig och störig elev = 25 000 i skadestånd. Att tafsa på elever = ständigt nya anställningar.

Den bild av skolan många föräldrar och elever har fått på sistone – i synnerhet här i Halland – är minst sagt motstridig.

På senare år har antalet anmälningar om kränkningar i skolan ökat. I SVT Aktuellt målades på måndagen en bild av en skola där det pågår ett lågintensivt ställningskrig mellan ”överkänsliga” föräldrar och ett lärarkollektiv som har svårt att värja sig.

Och i vissa fall är kritiken relevant. Hypercurlande föräldrar skapar problem, bland annat genom att de skriker varg för ofta och vid fel tillfälle.

Kanske kan det delvis förklara Varbergs nya förvaltningschefs svävande besked apropå den misstänkte pedofilläraren. Till HN sade hon att skolan ”rent generellt inte alltid kan gå på en föräldragrupps åsikter, det finns alltid människor som tycker saker och att vi inte skall anställa vissa personer.”

Kanske var det också så alla de rektorer kände som genom åren, på olika sätt, har bidragit till att skicka pedofilen vidare? Föräldrarnas och elevers allvarliga och relevanta larm avfärdades för att föräldrar ”generellt” ses som jobbiga typer som skränar i onödan och bara är ute efter att smutskasta skolpersonal.

Att föräldrar kunde lägga fram bevis för att de inte skrek varg i onödan hjälpte inte heller. Dessa avfärdades nämligen som ”rykten”. Och i stället för att lyssna på elever blev till och med utsatta barn uthängda på ett orimligt sätt.

”Helt plötsligt var läraren offret och vi var de skyldiga. Det enda vi ville var att våra barn skulle känna sig trygga i skolan” säger en av de föräldrar som varit med och slagit larm.

Det senare är grundläggande för all inlärning. Men också grundläggande för hur arbetsmiljön skall vara. Det är lätt att inse hur elever kan påverkas av att bli utsatta för ofredanden av en lärare och sedan tvingas uppleva att kränkningarna avfärdas.

– Vi vet att personer som vill barn illa och begår övergrepp ofta söker sig till verksamheter där de möter många barn. Därför vilar ett extra stort ansvar på huvudmän, på rektorer, att både uppmärksamma, förebygga, och se till att barn vet var man ska vända sig om de blivit utsatta, säger BO Elisabeth Dahlin i SVT.

I de halländska skolorna har barnen trott sig veta vart de skall vända sig. De – och deras föräldrar – har larmat. Men mottagandet har blivit det allra sämsta tänkbara. Att det har inneburit en dubbel förnedring av de offer som utsatts för ofredande är odiskutabelt. Därför kan inte det som skett enkelt avfärdas som pinsamma misstag i det förgångna.

I den viktiga upprättelsens namn måste man nu inom skolverksamhet i Varberg, Falkenberg och övriga delar av Halland peta i det här såret. De rektorer och övriga som bär en del av ansvaret måste ställas till svars för sin underlåtenhet, sina avfärdanden. Man måste lära av dessa allvarliga misstag.

Maria Haldesten

Barnombudsmannen, Elisabeth Dahlin, är kritisk.