Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

STOCKHOLM 20220315Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll tar emot rapport från Klimatpolitiska rådets ordförande Johan Kuylenstierna under en pressträff i Stockholm.Foto: Fredrik Sandberg / TT / kod 10080  Bild: Fredrik Sandberg/TT
STOCKHOLM 20220315Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll tar emot rapport från Klimatpolitiska rådets ordförande Johan Kuylenstierna under en pressträff i Stockholm.Foto: Fredrik Sandberg / TT / kod 10080 Bild: Fredrik Sandberg/TT

Katarina Erlingson: Sätt högre fart viktigt budskap till regeringen

Acceleration. Det var nyckelordet när klimatpolitiska rådet överlämnade årets rapport till klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S). Inte oväntat är huvudkritiken från rådet att omställningen går för långsamt. Den har "styrfart" men den nya regeringen efter valet behöver sätta allt fokus på att accelerera arbetet.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Johan Kuylenstierna, ordförande i klimatpolitiska rådet, tryckte i sin inledning på att det inte bara handlar om klimatet utan om ekonomi och hela samhällets utveckling mot fossilfrihet.

Annika Strandhäll säger att regeringen är överens med Klimatpolitiska rådet om att takten i klimatomställningen måste öka. Kanske det, åtminstone i ord kan den cyniske tillägga. Åtgärdspaketet angående prischocken på drivmedel från finansministern häromdagen var knappast steg framåt och något att kalla acceleration, snarast bakåtsträvande. Det visar hur svårt arbetet för en nödvändig samhällsomställning är när det kommer krig och därmed höga priser emellan.

Att dela ut en tusenlapp till alla bilägare, helt utan behovsprövning eller annan nyansering, är så kortsiktigt och snudd på idiotiskt att man saknar ord. Dessutom är det inte mycket till hjälp för dem som har problem med de höga kostnaderna. Allvarligt är också att finansministern aviserade att reduktionsplikten - krav på att blanda in biodrivmedel i de fossila bränslena - ska frysas på 2022 års nivå även för nästa år. Tanken var ju annars att det skulle blandas i mer och mer biodrivmedel för att minska utsläppen och bli mindre beroende av fossila bränslen.

Gunnar Wetterberg, känd historiker och före detta ämbetsman bland annat i regeringskansliet, deltog i en panel som diskuterade klimatrådets rapport. Med sin sedvanliga tydlighet konstaterade han att "regeringskansliet är felkonstruerat". Han efterlyste en förändring där miljöministern och tjänstemännen behöver sitta på finansdepartementet för att kunna uppnå den samordning som krävs.

Han fick stöd av en annan paneldeltagare, Anita Aspegren, vd på IQ Samhällsbyggnad, en medlemsorganisation för att uppnå en hållbar samhällsbyggnad. Hon konstaterade att det är svårt att uppnå en transformation av samhället när beslutsstrukturerna är gamla.

Klimatfrågorna har kommit i skymundan av kriget i Ukraina, men de hänger ihop och det är viktigare än någonsin att accelerera tempot i omställningen. Det handlar, som sagt, inte bara om klimatet utan om hela samhällsutvecklingen. Det är bra att näringslivet är på tårna, inte minst i norra Sverige. Politikerna riskerar att hamna på efterkälken och behöver därför ta flera steg framåt för att underlätta och ge nya möjligheter. Det duger inte att backa och vara ängslig i detta avgörande läge.

Läs mer: Sveriges klimatarbete går för långsamt

Läs mer: Partierna enade om historiskt klimatmål

Läs mer: Klimatrapport kan väcka oro och hopp