Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Centerpartisterna Claes Classon, Anneli Andelén och Per-Gunnar Andersson. Bild: Cecilia Cromnow
Centerpartisterna Claes Classon, Anneli Andelén och Per-Gunnar Andersson. Bild: Cecilia Cromnow

Katarina Erlingson: Resecentrum senkommet nödvändigt förslag

Att Falkenbergs station ofta är en tom, otrygg och öde plats är de flesta överens om. Kameraövervakning fungerar delvis, vilket HN kommenterat på ledarplats förut. Att göra platsen till Resecentrum föreslås nu i en motion av Centerpartiet. Partiet har inte främst fokus på tryggheten utan på att få fler resenärer.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

I dag går bussarna först till resecentrum vid gamla järnvägsstationen och därefter till den nya stationen. Det tar för lång tid för att vara intressant för tågpendlare. Genom att bussen kör till järnvägsstationen först tror C att man kan locka fler att ta bussen.

-Vi vill göra som många andra städer som till exempel Halmstad som har ett bra resecentrum, säger Claes Classon (C), ledamot i kultur-, fritids- och tekniknämnden.

Än så länge upplevs den nya tågstationen ligga perifert till, men i takt med ökat byggande kommer området att integreras mer och mer i Falkenbergs stad.

Risken kan vara att man tappar resenärer i den andra änden, och detta måste förstås kommunen diskutera med Hallandstrafiken. I dag går bussen från exempelvis Skogstorp till Falkenbergs centrum först, därefter till nya stationen. Om man låter sträckningen först gå via Falkenberg station och sen till centrum är det risk att man tappar dem som ska till centrum. Det måste göras djupare analyser kring hur resmönstret ser ut för Skogstorpsborna, inte bara för dem som reser kollektivt i dag. Vill de flesta till centrum eller vill de till stationen? Gissningsvis är många av dagens resenärer gymnasieelever och personer som arbetar längs sträckningen. Görs resvägen längre för dessa kan de tvingas hitta andra alternativ. Kanske inte gymnasieeleverna, om de saknar körkort är deras enda alternativ cykel eller snälla föräldrar som skjutsar. Motsvarande gäller förstås för busslinjer söderifrån.

Att samordna all kollektivtrafik i resecentra är något som de flesta kommuner gjort de senaste åren. När Falkenberg valde att västkustbanan skulle dras utanför staden innebar det en olycklig uppdelning som inte har gagnat kollektivtrafiken i stort. Redan vid invigningen av nya västkustbanan 2008 borde kommunen satsat på ett enda resecentrum. Det är alltså hög tid att göra något, och förhoppningsvis lyssnar den politiska majoriteten på Centerpartiets förslag. Det är ju annars lätt att vifta bort motioner som kommer från oppositionen.

Genom att flytta resecentrat till Falkenberg station skapas förutsättningar för att göra området mer levande genom olika former av service. Det gäller att hålla emot de protester som kommer att komma, för ändringar av linjesträckningar och hållplatser gör alltid att några av de befintliga resenärerna får det sämre. Det gäller att räkna noga på det så att kollektivtrafiken inte förlorar fler resenärer än den vinner.

Läs mer: Centerpartiet vill samla resecentrum

Läs mer: Hög tid skapa en tryggare tågstation

Läs mer: Kameraövervakning vid stationen i Falkenberg