Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

BJÄRRED 2019-01-31 Rusningstrafik på E6:an i höjd med Bjärred mellan Malmö och Landskrona strax efter klockan 16 på torsdagen. Enligt Sydsvenskan.se är det nu klart att det blir omkörningsförbud för tunga lastbilar på E6:an. Hela E6:ans sträckning mellan Vellinge och Helsingborg omfattas av förbudet som gäller mellan klockan sex till nio på morgonen och mellan klockan 16 och 18 på kvällen. Foto: Johan Nilsson / TT / Kod 50090 Bild: Johan Nilsson/TT

Renare luft tillräckligt argument

Den tunga trafiken ökar på våra vägar till följd av ökad e-handel. Vi måste hantera denna ökade utsläppsproblematik.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Klimatmålen för 2030 har hamnat i skugga sedan utsläppen från trafiken åter börjat öka. De tunga fordonens utsläpp riskerar i nuläget i takt med den ökade e-handeln att rasera målen totalt.

Efter att utsläppen minskat i flera år, visar preliminära siffror från Trafikverket ökade utsläpp på 0,5 procent under de första elva månaderna för 2018. Tidigare har inte ens ökad trafik lett till ökade utsläpp. Boven i dramat är mest troligt den tunga trafiken. En konsekvens av den ökade e-handeln.

E-barometern Årsrapport 2018, ett samarbete mellan PostNord , Svensk Digital handel och HUI Research, visar på fog för utsläppen. Enligt rapporten omsatte e-handeln 77 miljarder kronor 2018, det vill säga 9,8 procent av den totala detaljhandeln. Logistiken sker i dagsläget ofta med lastbilstransport, och eftersom andelen biodrivmedel ännu inte har ökat, och satsningar på elektrifiering av dessa transportfordon fortfarande är i ett startskede, ökar därmed utsläppen. Detta avser EU att påverka genom ökad reglering.

Nyligen enades och godkände en överväldigande majoritet av ledamöterna i EU-parlamentets miljöutskott, 33 av 37, en uppgörelse om utsläppen från nya tunga fordon. Avtalet är utformat genom ett rättsligt bindande mål på 30 procent för koldioxidminskning för nya lastbilar fram till 2030, och innehåller även ett delmål på 15 procent till år 2025. Den önskade delen med exempelvis elektrifiering som funnits med i diskussioner i ett flertal år, är nu också med i överenskommelsen. Två procent av nya tunga fordon år 2025 ska ha nollutsläpp. Om detta blir ett drivande argument till att ställa om branschen återstår att se, men svenska lastbilstillverkare har sagt sig vara positiva till utvecklingen. Ett ledande argument som också borde vara ett mål i branschen, är energieffektivisering.

Utsläppen behöver enligt Trafikverket minska med åtta procent per år fram till år 2030, i alla fall om riksdagen och regeringens klimatmål ska uppnås. Allt annat är otänkbart. Inte minst med tanke på den ohälsa de skadliga utsläppen för med sig. Då är det också ett måste att lastbilstillverkarna är med på omställningen till ett hållbart transportsystem. Att följa utvecklingen och bryta status quo, innebär samtidigt också att det vilar ett ganska tungt ansvar på alla aktörer i transportbranschen. Och även om omställningen inte kommer ske över en natt – ju fortare lastbilar energieffektiviseras, och även utvecklas till att samtidigt kunna lastas tyngre utan ökade utsläpp som konsekvens, desto fortare får vi i kombination med gods på järnväg ner utsläppen.

2015 dog det 385 000 människor runt om i världen just på grund av utsläpp från främst dieselavgaser, enligt en studie från International Council on Clean Transportation och amerikanska universitet. Ett argument som även borde påverka klimatskeptiker. Renare luft uppskattar vi nog alla.