Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sten Wandel, professor emeritus i teknisk logistik, förordar modern rörpost. Bild: Annika Karlbom
Sten Wandel, professor emeritus i teknisk logistik, förordar modern rörpost. Bild: Annika Karlbom

Katarina Erlingson: Rör inte till det när rörpost ska byggas ut

Så sent som förra året fanns det ett rörpostsystem på Rosenbad, men det är kanske på väg att tas bort. Nuförtiden används sällan rörpost på vanliga kontor, men på sjukhus finns det för att snabbt skicka blodprover och annat mellan olika enheter. Det kan vara på väg att ändras.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Rörposten uppstod samtidigt som industrialiseringen men betraktas nu som kulturarv i Paris och London. Men rörposten som tanke är definitivt inte död. När världen försöker lösa klimatkrisen kan en modern rörpost vara en del av lösningen.

HN skrev häromdagen om logistikprofessor Sten Wandels forskning kring rörpost i nya stadsdelar. Det kan vara lösningen på många tunga transporter, något som vore en välgärning både inne i städerna och på stora trafikleder som E6.

Ett forskningsprojekt pågår och det är bara att hoppas att tekniken går att implementera även i verkligheten. Tanken är att rören är större än den gamla sortens rörpost. Man ska kunna skicka både sopor och beställda matkassar i samma rör, vilket förstås innebär en hel del utmaningar rent tekniskt.

Men de svåraste utmaningarna är antagligen att förverkliga det nya distributionssystemet. Politiker, arkitekter, byggföretag och andra beslutsfattare måste förstå det finurliga i systemet. Konsekvensen blir att transportsektorn blir helt ombildad och delar av den kommer att dö ut på sikt. Det kommer förstås innebära konvulsioner och protester, då jobb och inkomster försvinner för nuvarande företag. Samtidigt ger det möjlighet till nya företag som får jobba på andra sätt än hittills för att förverkliga den nygamla tekniken. De stora och små transportbilar som far fram och tillbaka och trängs på vägar och gator skulle alltså kunna ersättas av detta rörpostsystem.

Risken är stor att beslutsfattarna överlåter åt marknaden att ordna de tekniska förutsättningarna. Det misstaget har gjorts flera gånger tidigare. Bredband kunde ha kommit alla till del betydligt snabbare om staten hade tagit ansvaret för infrastrukturen. I stället är det ett sammelsurium av privata och kommunala ägare av de viktiga ledningar vi är så beroende av i vårt dagliga liv. Samma sak gäller uppbyggnaden av infrastruktur kring elbilar. Laddstolpar och betalmöjligheter är fördelade på ett otal aktörer, allt för att skapa så stort besvär för användarna som möjligt, verkar det som.

Den moderniserade rörposten är en lysande, om än komplicerad, idé. Den kan mycket väl vara en viktig pusselbit i att lösa klimatkrisen, men det förutsätter att staten tar ansvar för utbyggnaden. Ska tekniken snabbt få genomslag krävs en sammanhållen infrastruktur och där behöver staten peka med hela handen. Upprepa inte misstagen från fiberutbyggnaden och laddstolparna.

Läs mer: Rörpost i städer - framtidens transportsystem?

Läs mer: Oklar framtid för rörpost i Rosenbad