President Donald Trump speaks in the Rose Garden of the White House, Monday, June 1, 2020, in Washington. (AP Photo/Patrick Semansky)  DCPS306
President Donald Trump speaks in the Rose Garden of the White House, Monday, June 1, 2020, in Washington. (AP Photo/Patrick Semansky) DCPS306 Bild: Patrick Semansky

Rätt av Twitter att varna om Trumps fake news

Att sociala medieaktörer väljer att självreglera sig är sunt. Samtidigt är det viktigt att markeringar inte går till överdrift och att de nyttjas opartiskt.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Ledare 8/6. Efter åratal av kritik för att plattformen inte ingripit mot fake news började Twitter härom veckan att markera ett antal av den amerikanska presidenten Donald Trumps tweets som faktamässigt ogrundade. Åtgärden är av naturliga skäl kontroversiell: gråskalan mellan sant och falskt blir ofta suddig – särskilt när de beblandas med onyanserade värdeomdömen. Dessutom är det enkelt för den som vill att resa frågetecknen kring huruvida plattformen gör det utifrån politiska motiv.

Som väntat var det just det kortet som som presidenten själv drog: ”Twitter lägger sig i presidentvalet 2020 (...) De kväver yttrandefriheten totalt, vilket jag som president inte kommer tillåta ske”, skrev han på forumet. Amerikanerna får bara sätta sin tilltro till att de politiska och juridiska institutionerna i USA står pall för Trumps eventuellt kommande försök att reglera Twitter.

ANNONS

Frågan i ett större perspektiv handlar om multinationella bolags sociala ansvar. Ett fåtal företag i form av Facebook, Twitter och ett antal andra har i princip oligopol på den västerländska sociala mediemarknaden, och för den yngre generationen är det nästan ofrånkomligt att bruka en del av dem i många sammanhang. Vilket ansvar medför egentligen det?

Å ena sidan handlar det om privata företag vars verksamhet staten i grund botten ska hålla sina tassar borta ifrån – men å andra sidan omsätter många av dessa företag sådana extrema belopp och har så många användare att deras inflytande ofta står i nivå med eller till och med överträffar staters. Och det vore naivt att inte rikta ett kritiskt öga mot gigantiska maktaktörer bara för att de inte konstituerar stater med våldsmonopol.

Att sociala medie-aktörer som Twitter nu väljer självreglera sig och sitt ansvar i kampen mot fake news är i grund och botten sunt och förtroendeingivande.

Samtidigt är det viktigt att fake news-markeringar inte går till överdrift och att de nyttjas opartiskt. With great power comes great responsibility, som det heter. Även om det handlar om just ett privat företag är yttrandefriheten helig och det är mycket bättre att företagen självreglerar än att politiker intervenerar med potentiellt fyrkantiga lagar och juridiska instrument.

ANNONS

Det som återstår att se är i vilken mån andra plattformar väljer att ta samma väg som Twitter, och på vilket sätt de gör det. Tills dess får Trump och andra propagandister ställa in sig på att deras lögner inte längre kommer stå oemotsagda av plattformarna.

ANNONS