Rätt att reglera spritförsäljning via internet

Den svenska alkoholpolitiken har stark förankring hos svenska folket.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

En klar majoritet av svenskarna tycker det är bra att alkohol får säljas bara på Systembolaget. Det här har inte förändrats i grunden genom EU-medlemskapet, och EU-domstolen ifrågasätter inte heller det svenska försäljningsmonopolet baserat på folkhälsoargument.

Att kommersiella aktörer som vill tjäna pengar på spriten försöker tänja på gränserna är inte märkligt. Därför är det viktigt att myndigheterna försvarar Systembolagets monopol. Annars lär EU-domstolen konstatera att det inte längre fungerar och därmed inte heller får finnas kvar.

Därför är det bra att regeringens särskilde utredare Jörgen Hettne slår fast att en tidigare EU-dom (Rosengrenmålet), som innebär att det ska vara lagligt att köpa alkohol via nätet, gäller bara under vissa förutsättningar. Dessa har nu i många fall överskridits.

ANNONS

Ett exempel är vissa livsmedelskedjor som vill sälja sprit tillsammans med matkassar. Det strider mot detaljhandelsmonopolet, även om spriten eller vinet kommer från ett annat EU-land från början.

Ett annat exempel är de särskilda ”vinbutiker” på nätet som marknadsför och säljer alkoholdrycker på ett sätt som inte är förenligt med syftet i svensk lagstiftning. Också för dessa vill Hettne klargöra i lag att verksamheten är otillåten.

Däremot vill han inte totalförbjuda all privatimport via näthandel. Tvärtom vill han göra tydligt vilka regler som ska gälla, för att det inte ska strida mot Systembolagets monopol. Det är bra. Näthandeln har kommit för att stanna, även på det här området. Men skatt måste betalas och verksamheten måste ske på ett sätt som överensstämmer med den svenska alkoholpolitiken.

Folkhälsominister Maria Larsson verkar ha fått ett bra underlag för en snabb lagstiftningsinsats.

Yngve Sunesson

ANNONS