Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Martin Örtegren
Bild: Martin Örtegren

Katarina Erlingson: Rädda klimatet genom att dela bil med andra

Ledare 11/2. Bilpooler är något kommuner och företag har ägnat sig åt många år. De anställda har bokat upp sig för körningar och när man är tillbaka kan nästa ta över. Det är först de senaste, kanske fem, åren som privatpersoner har börjat gå över till bilpooler i stället för att äga en egen bil.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Varbergs Bostads AB kommer i vår kunna erbjuda sina hyresgäster att låna bil när de behöver. Det är i området Västra Sörse och tanken är att två elbilar ska finnas att tillgå. Området byggs med en lägre norm för parkering än vad som är brukligt: 0,8 bilar per hushåll i stället för 1,1. Det är klokt av det kommunägda bolaget att erbjuda möjligheter till bilpool och Västra Sörse blir alltså pionjär men inte det enda nya området. Förhoppningsvis kommer samma möjlighet att finnas även i äldre bostadsområden. Även i Falkenberg mjukstartar Fabo med en mindre bilpool, som emellertid utgår från Fabos kontor.

Bilpooler kräver ett ändrat beteende hos människor. Egen bil är frihet, att kunna köra när och vart man vill, men är bilen verkligen värd pengarna? I framför allt större städer har den här ändringen varit på gång ett antal år, och nu börjar den alltså sprida sig till mindre städer. Även på landsbygden eller i mindre orter borde det inte vara helt omöjligt att införa poolbilar, men där kommer det att ta längre tid för acceptans.

Den som äger en bil använder den inte särskilt mycket på ett dygn, den mesta tiden står den på en parkering och tar upp plats respektive kostar parkeringsavgift. Att vara med i en bilpool kräver planering, men å andra sidan slipper man ansvaret för om bilen krånglar (såvida inte bilpoolen är ett kooperativ där alla får ta ansvar). Man betalar bara för när man använder den och bilen rullar betydligt mer eftersom den har fler användare.

På landsbygden är man beroende av bilen då det ofta inte finns kollektivtrafik eller inte tillräckligt bra sådan. Unga människor skaffar A-körkort och kör A-traktor för att slippa känna sig bundna till hemmet. I större städer med bra kollektivtrafik väljer många bort att skaffa körkort, det är dyrt och behövs inte. Många yngre familjer i stan skaffar rejäla lådcyklar att skjutsa barnen med eller för att storhandla. De lånar/hyr bil bara någon gång när det inte finns andra alternativ.

Bilpooler är en sorts delningsekonomi, en effekt av att fler och fler tänker på miljön och klimatförändringarna. Det finns många andra saker, som till exempel större verktyg, som också kan hyras när man behöver dem. Smidigt, relativt prisvärt och man sparar mycket plats och är dessutom rädd om vår planet. Ohämmad konsumtion är ju en av de största farorna för klimatet.

Kommunerna kan underlätta delandet mycket mer, inte bara med att införa bilpooler. Det bör vara en given del i varje kommuns hållbarhetsarbete.