Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

På tåget mot räddning för EU och klimatet

När det brinner i knutarna och klimatstressen pockar på är det extra viktigt att hålla huvudet kallt för att undvika överilade beslut.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Ledare 6/5. Global katastrof. Framtidsutsikterna i profetian är minst sagt dystra. Och det blir inte bättre när fler fakta läggs på bordet. Om skador på naturen som inte går att reparera. Om samhällen som kollapsar.

Den där paniken, som många talar om, kan lätt krypa sig på. Särskilt som varningarna kommer från en naturkunskapens nestor som David Attenborough.

Samtidigt som oron brinner i bröstet är det dock klokt att hålla huvudet kallt. Det kan vara viktigare att satsa rätt än att satsa snabbt. Nackdelarna med överilade beslut lyftes under en klimatdebatt inför EU-valet, arrangerad av tankesmedjan Fores. Centerpartiets Fredrick Federley underströk det osmarta i att, i jakten på alternativa drivmedel, exempelvis importera stora mängder palmolja.

Den ohållbara produktionen av palmolja, som föregås av skövling av värdefull regnskog, har gjort att EU har beslutat att fasa ut den som biobränsle till 2030.

Det finns fler exempel på alternativ som väcker kritik. I Tyskland har bilar drivna på kol-el skapat omfattande diskussioner.

– Drivs alla beslut av en stress och en rädsla, i ett läge där vi behöver göra långsiktiga avgöranden, finns en risk att vi binder fast oss vid en icke hållbar batteriproduktion till exempel. Vi behöver ett bredare, mer holistiskt perspektiv, betonade Federley.

– Längtan efter mer förnybar energi i tanken får inte göra att vi blundar för vad det får för effekter på skogspolitiken till exempel, inflikade Lorentz Tovatt (MP).

Att synen på vad som är en smart och hållbar skogspolitik skiljer sig åt mellan Centerpartiet och Miljöpartiet är dock ingen hemlighet. Miljöpartiet vill hålla på bromsen av skogsbevarandeskäl. Samtidigt står det klart för flera av de borgerliga partierna att den svenska skogsråvara – som kan användas till biobränsleproduktion – är en del av lösningen.

Att balansen skall vara rimlig förstår dock även de ivrigaste förespråkarna för exempelvis mer tallolja i tanken. Och ett varsamt brukande av skogen ligger också i de svenska skogsägarnas intressen. Sverige har en lång tradition av ett skogsbruk med naturhänsyn och lär knappast vika av från den stigen.

Nya bränslen är dock inte allt, vi måste också förändra beteenden. Att storhandla med lådcykel är ett realistiskt alternativ för en begränsad grupp, vad en Miljöpartiet tror. Men att samåka till köpcentret med grannen kan vara en framkomlig väg i ett samhälle med mer delningsekonomi än i dag.

Att ta fler längre resor med tåg är också en del av lösningen – under förutsättningen att transportmedlet blir enklare att använda och mer pålitligt. Ständiga förseningar på sträckor som Varberg – Stockholm gör att många, som faktiskt skulle kunna jobba under resan om de åkte tåg, i stället väljer flyget.

En av de bästa morötterna vore alltså att få tågtidtabeller som håller och enklare biljettbokningssystem. Likaså måste det blir lättare att köra tåg genom Europa, där exempelvis märkliga regelverk kring lokförarkompetens, hindrar smidiga övergångar.

Att EU borde ha kunnat göra mycket mer mycket tidigare för att främja tågresandet är smärtsamt uppenbart. Samtidigt kommer vi, trots flygskam, att förbli beroende av flyget. Därför är det hoppingivande att man såväl inom EU som de nordiska länder samverkar brett för utveckla biobränslesatsningar. Att man framöver kan flyga från Halland på bränsle framställt av halländsk skog är inte orealistisk utan ett möjligt resultat av pågående forsknings- och samverkansprojekt.