Orimligt att spara alla hallänningars 1177-samtal

Integritetshaveriet i tre regioner bör leda till ifrågasättande och utgallring.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Det är en skandal som saknar motstycke – avslöjandet om att miljontals samtal till 1177 Vårdguiden har legat oskyddade på nätet i flera år.

Samtal om allt från barnets febertoppar till de där pinsamma vårtorna på kroppens mest privata delar har alltså lagrats på ett sätt som inte kan beskrivas som annat än en säkerhetsmässig katastrof.

Hallänningarna kan dock andas ut – så länge de bara har lyft luren på hemmaplan och inte i Stockholm, Södmanland eller Värmland. Region Halland har, tillsammans med en rad andra regioner, valt en helt annan lösning.

– Vi ansvarar för driften själv med egen personal, säger Fredrik Stegmark, digitaliseringsstrateg hälso- och sjukvård.

ANNONS

Läs mer: Hallänningar kan ha drabbats av 1177-läckan

1177-linjen bemannas dygnet runt. Skulle samtalen bli många har man back-up genom samverkan med andra regioner. De jobbar enligt samma system som Halland.

– De har samma tekniska lösning, som sköts av Inera. Alla samtal sparas även i Halland, men de är inte åtkomliga via internet. Samtalen lagras i det separata kommunikationsnätet Sjunet, förklarar Fredrik Stegmark.

Det låter tryggare. Men så är all vårdinformation extremt skyddsvärd. Och Halland bör ju ha lärt av tidigare misstag. Regionen sneddade alltför hårt i kurvorna vad gäller hantering av patientdata i samband samarbetsprojektet med Boston. Sådan slapphet får aldrig upprepas. En fungerande digitalsering kräver ytterst ansvarsfull riskhantering.

Samtidigt finns det skäl att ifrågsätta varför samtalen till 1177 spelas in.

– De är för att kvalitetssäkra. Man skall kunna gå tillbaka och verfiera vad man har sagt. De räknas som journalinformation, förklarar Fredrik Stegmark.

Ändå får inte alla som ringer in ens veta att samtalet sparas.

– Det beror lite på. Får man svar direkt får man inte informationen, medan den kan komma via talsvar när man sitter i telefonkö.

Rimligt? Nej!

OM samtalen alls skall spelas in, vilket är minst lika tveksamt som att läkaren skall börja banda varje patientmöte, så bör allt förstås raderas inom ganska kort tid. Telefonsamtal via vårdguiden kan inte jämställas med infon i en patientjournal. Ansvarskännande politiker bör lyfta frågan att börja gallra ut, både vad gäller samtal och patientfrågor som har ställts via e-tjänster.

ANNONS

ANNONS