Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Medeltid gör sig bäst i entusiasternas regi

Medeltidsdagarna i Varberg är alltjämt en mycket uppskattad tillställning. Historiska evenemang är ofta ett positivt inslag, så länge det inte tar form av storslagna kommunala projekt.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

I helgen gick Varbergs medeltidsdagar av stapeln för 25:e året i rad. Det bitvis ogästvänliga vädret till tros blev evenemanget på fästningen välbesökt. Hantverk blandades med mat och tornerspel och evenemanget lockade entusiaster från både när och fjärran.

Medeltidsmarknader av det här slaget är fortfarande mycket populära och varje år går ett trettiotal evenemang av stapeln.

Så har det inte alltid sett ut. En pionjär var medeltidsveckan i Visby, som startade redan 1984. Sen dess har historieintresset ökat och många marknader har etablerats. Idag är medeltiden högst närvarande på många platser under den svenska sommaren.

Ibland kritiseras den här typen av evenemang. Man menar att de skildrar en tillrättalagd, romantiserad och anakronistisk bild av det förgångna. Det är sant att en fullständigt autentisk medeltidsupplevelse, vad gäller hygien, säkerhet och livsvillkor skulle locka få besökare. Men att återskapa det förflutna till punkt och pricka är inte bara omöjligt utan heller inte vad det handlar om.

Genom att visa en glimt av en svunnen tid på ett underhållande sätt kan man både väcka och upprätthålla ett intresse och skapa en djupare förståelse. Det är eskapism och folkbildning på en och samma gång. Det hjälper också till att bevara det Immateriellt kulturarv som representeras av alla hantverkstraditioner.

Underhållningsaspekten är heller inte i sig anakronistisk. Medeltidsmarknaden återskapar inte bara karnevalen utan fyller också en liknande funktion i sig själv; en flykt från vardagen där allt normalt sälls på huvudet. Precis som karnevalenr alltid har gjort.

Alla försök att slå mynt av medeltidsintresset är dock inte lika framgångsrika. Efter att SVT 1997 sänt det mycket populära sommarlovsprogrammet ”Salve”, med anledning av 600-årsjubileet av Kalmarunionens inrättande, fick medeltidskulisserna stå kvar. Man använde dem till en liten medeltidsby vid Kalmar slott och allt gick inledningsvis mycket bra. När kommunen så skulle slå på stort, och bygga upp en helt ”Salvestad” utanför staden upphörde framgången. 2006 sålde man projektet och hade då gjort en förlust på 10 miljoner kronor.

Än värre gick det för ”Medeltidens värld” i Götne i Västergötland. 2007 köpte kommunen kulisserna från filmatiseringen av Jan Guillous böcker om tempelriddaren Arn. Västergötland hade på grund av böckerna och filmerna sätt en ny form av ”Arnturism” och Götene ville ha sin del av kakan. En temapark byggdes och invigdes 2008. Fem år och 100 miljoner kronor senare avvecklades det katastrofala projektet. Det hade då hunnit utökas med en rosa, borgliknande konstruktion uppförd i Bert Karlssons regi. Först i januari förra året kunde allt till slut rivas.

Två sedelärande historier om att stora kommunala satsningar inte alltid är vad doktorn ordinerat.

Vad som tycks gemensamt för lyckade satsningar är att man använder sig av de miljöer som redan existerar. Att det i Sverige redan finns gott om fantastiska miljöer att tillgå är Varbergs fästning ett mycket gott exempel på.