Vivianne Johansson har motionerat om en cykelväg utmed Syllingevägen sedan 1985
Vivianne Johansson har motionerat om en cykelväg utmed Syllingevägen sedan 1985 Bild: Annika Karlbom

Kreativt tiggeri kan göra Varberg till vinnare

Välkomna uppvaktningen, Derome, Ringhals och Södra! Här finns en chans att öka både företagets goodwill och trafiksäkerheten!.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Ledare 1/2. Att cykla kan vara det överlägset snabbaste och smidigaste sättet att ta sig till jobbet i innerstaden – oavsett om man bor i Varberg, Falkenberg eller Göteborg. Men att kunna cykla hyfsat säkert till jobbet skall inte vara ett privilegium för stadsbor. Det finns fler arbetspendlingsstråk där cykeln är ett utmärkt alternativt och skulle kunna användas av många fler. Syllingevägen är ett sådant exempel.

– Vi har väldigt många som cyklar till Södras anläggning i Värö och även ut till Ringhals, sade KD:s Morgan Börjesson när han förra året sällade sig till den långa rad av politiker som försökt driva på i frågan.

ANNONS

Redan 1997 skrev ViviAnne Johansson (C) en motion om gång och cykelväg. Och även den socialdemokratiska oppositionen är med på noterna. Jana Nilsson fick skäl att påminna om det när motionen om cykelbana mellan Frillesås och Väröbacka var uppe i senaste kommunfullmäktige.

Att satsa på cykelbanor i riktning norr och söder om den tilltänkta stationen är förstås logiskt. Idén följer kommunens inriktningar och är i linje med cykelplanen för Halland. Regionen konstaterar att det finns stor potential till ökad cykling och planen har målet ”Ökad andel cykelresor i Halland till år 2025”

Men god vilja och bred samstämmighet är tyvärr inte nog. Någon måste betala kalaset. Och det är vad goda idéer och cyklisterna faller på. I det senare fallet talar vi rent bokstavligt. När de olika trafikslagen skall samsas längs de smala Syllingevägen blir det trångt och riskabelt. Ökad trafiksäkerhet – för alla – är ett tungt vägande skäl för cykelbana. Inte minst som trafiken har ökat tack vare ökade investeringar från Södra och Derome.

Även industrierna ser behoven. Och det är vad politikerna nu gör ett försök att slå mynt av. Den borgerliga majoriteten vill helt tigga pengar av berörda storföretag, Södra, Derome och Ringhals. Och varför inte? Idén om att öppna för privat medfinansiering av offentliga infrastrukturprojekt är minst lika gammal som den där första C-motionen. Och finansieringsmodellen har varit uppe även vad gäller exempelvis väg 154. Gekås Boris Lennerhov har tidigare inte öppen för tanken att bidra för att få fart på vägförbättringar.

ANNONS

Visserligen brukar modellen, som när en statlig utredning skissade på försök för ett par år sedan, föreslås för mer storskaliga satsningar. Men visst skulle man även kunna låta en cykelväg komma till stånd på det sättet. Cykelbanor kostar mer att anlägga än många tror och det hårt belastade Trafikverket kan behöva extra incitament för att förmås ta sitt ansvar.

Att just Varberg tänker kreativt kring betalningsmodeller känns ju synnerligen passande. Vi lever i en era när så kallad ”crowdfunding” kan finansiera allt från bokprojekt till innovativa elbilssatsningar. Då känns det inte alltför långsökt att tänka sig en offentlig/privat-finansierad cykelväg.

ANNONS