STOCKHOLM 20211116
Årets julklapp 2021 – evenemangsbiljetten.
Foto: Henrik Montgomery / TT kod 10060
STOCKHOLM 20211116 Årets julklapp 2021 – evenemangsbiljetten. Foto: Henrik Montgomery / TT kod 10060 Bild: Henrik Montgomery/TT

Katarina Erlingson: Konsumentmakt och årets platta julklapp

Ledare 18/11. Årets julklapp är ett platt och mycket tunt paket, enligt HUI Research (tidigare Handelns Utredningsinstitut). Sen 1988 har HUI presenterat årets julklapp och väckte stort rabalder med den första, en bakmaskin.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Kriterierna för vad som ska utnämnas är att det ska vara en nyhet eller att det blivit ett nyväckt intresse för "produkten", att det ska vara ett högt värde på försäljningen och sannolikt det viktigaste, att produkten ska passa in i tiden.

Julklappen i år är enligt HUI evenemangsbiljetter. Det grundar HUI på att det finns ett uppdämt sug efter roligheter, helt enkelt. Pandemin har tvingat oss att stanna hemma och nu vill vi uppleva kultur, musik, teater och sport. Det är närmast en självklar julklapp efter så lång tid mer eller mindre inlåst i hemmet. Försäljningen av biljetter rusade i höjden så fort restriktionerna släpptes, inte alls konstigt.

ANNONS

Frågan är om det riskerar att bli en backlash nu när smittan ökar igen, kanske i omvärlden mer än i Sverige men det är definitivt för tidigt att ropa hej även här. Många minns hur krångligt det var våren 2020 när bokade biljetter till resor och evenemang brände inne. Om man fick pengar tillbaka över huvud taget tog det ofta lång tid och osäkerheten över förlorade pengar tärde på folk.

Eftersom HUI Research är nära knutet till handeln är förstås anledningen att kora årets julklapp ett knep att sätta fokus på och öka intresset för handel. Det kan tyckas vara klimatvänligt att ge bort en evenemangsbiljett, men tänker man ett steg till är det en inbjudan till att shoppa. Möjligen behöver man inte klä upp sig när man ska på en fotbollsmatch, men ett teaterbesök kräver en rejäl shoppingrunda som förberedelse. En ny klänning eller kostym vill man förstås unna sig, liksom någon snygg accessoar och nytt smink. Självklart vet HUI om dessa högst mänskliga mekanismer och uppmuntrar dem gärna.

Att påpeka detta är förstås glädjedödande, vi har ju trots allt haft nästan två års elände och måste få unna oss lite roligt. Men det tål att tänka på att klimatförändringarna inte tagit ledigt under pandemin och det kanske går att ha roligt utan att shoppa så mycket? Samtidigt är många företag inom handeln små och drivs av enskilda företagare - de måste ju få överleva som företag?

ANNONS

Det är en svår balansgång mellan konsumentmakt och politisk makt. Att hela tiden producera nya kläder och produkter är bevisligen inte bra för klimatet. Kan vi då med gott samvete "unna oss" något nytt? Är det inte upp till politiker i Sverige och i världen att ordna upp problemen med klimatförändringarna?

Svaret är nog så tråkigt som att vi alla måste hjälpas åt, med smått som stort. Konsumentmakt spelar roll. Kanske kan den gamla klänningen från julfesten 2018 duga till ett teaterbesök 2022? Fundera på det.

ANNONS