Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Katarina Erlingson: Kommuner kör förbi statens infrastruktur

Ledare 13/3. För sju år sen tillsatte den dåvarande alliansregeringen något som kallades Sverigebygget. Efter regeringsskiftet samma år döptes kommittén om till Sverigeförhandlingen, men inriktningen var densamma: att åka runt till kommunerna i södra Sverige och förhandla om hur byggandet av en bana för höghastighetståg ska gå till. Man ville bana väg för ett snabbt byggande av de nya banorna mellan Stockholm och Malmö respektive mellan Stockholm och Göteborg.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

TOKYO 20130121 Höghastighetståget Shinkansen Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX / Kod 10010 Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT
TOKYO 20130121 Höghastighetståget Shinkansen Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX / Kod 10010 Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT

Då var partierna i princip överens om att satsa på höghastighetståg, men sen dess har det tyvärr skett en del förändringar. Januariöverenskommelsen innehåller en punkt där regeringen, L och C är överens om att bygga nya stambanor för höghastighetståg. Men när Moderaterna inte längre tyckte att höghastighetståg var en bra idé utan var onödigt dyra ville Liberalerna bara stå upp för januariöverenskommelsens punkt 28 om M ville samma sak. I takt med olika utredningar står det klart att banorna blir dyra. Någon djupare analys över alternativa sätt att finansiera banorna har emellertid inte gjorts.

Nu pågår en samrådsprocess för olika delsträckor, bland annat Hässleholm-Malmö. Människor har börjat protestera när det blivit känt vilka korridorer i landskapet som kan tänkas bli aktuella. Det kommer inte att bli lätt att få en ny stambana byggd i Skåne. Trafikverket presenterar utredningar som bygger på hur oerhört mycket banorna kommer att kosta, och regeringen verkar helt inne på enbart kostnaderna och lyfter inte längre behovet av att det behövs nya stambanor. Privata företag som Skanska säger att det går att bygga på landbroar, det vill säga pelare, och att det skulle bli billigare. Även i Östergötland bildas protestgrupper, så det återstår att se vad det blir av de ståtliga planerna från 2014.

Samtidigt pågår ett intressant arbete som hittills gått under radarn och som presenterades i DN under fredagen. Kommuner mellan Oslo och Göteborg planerar en höghastighetsbana kallad Skagerrakbanan. Där har de lokala aktörerna tagit saken i egna händer eftersom deras respektive regeringar inte klarar att komma till beslut. Man räknar med att bygga själva, med lånade pengar, och satsar på att bygga landbroar.

I förlängningen kan Skagerrakbanan knytas ihop med Västkustbanan och sen gå ner via Köpenhamn till Hamburg. Nätverket String (där Region Halland är medlem) arbetar också för höghastighetståg från Oslo. Det intressanta med Skagerrakbanan är att den initieras och planeras lokalt, med nya byggsätt och finansiering. Det brukar ta lång tid för Trafikverket att planera stora projekt och det kan vara svårt att få tillräcklig finansiering där alla partier ska säga sitt. Sverigeförhandlingen förfelades tyvärr längs vägen, men byggde också den på lokal förankring.