Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Parkeringshus Bild: Annika Karlbom
Parkeringshus Bild: Annika Karlbom

Maria Haldesten: Klok P-policy är ett sätt att värna en levande stadskärna

Förstår inte Varbergs griniga socialdemokrater att se den stora bilden? Gratisparkeringar är ett sätt att rädda arbetstillfällen.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Ledare 27/10. Den politiker som anser att fri parkering skall vara ett privilegium för köpcentrum utanför stan har en del att förklara. Det är nämligen få saker som kan lägga en våt hand över en innerstads utveckling som en oklok parkeringspolicy. Därför är det oerhört välkommet att Alliansen i Varberg nu har släppt tanken på parkeringsavgifter i innerstaden.

Ordförande för Varbergs handel förklarar saken väl:

– Gratis parkeringar har varit ett signum för Varberg i alla år. Vi är övertygade om att parkeringsavgifter skulle minska antalet kunder. Vi har haft en bra dialog med kommunen om detta och vi är glada att de har lyssnat, säger Björn Lundh.

Faktum är ju att den väl avvägda Varbergsmodellen – med P-skiva och ett antal gratisparkeringar i innerstaden – ses som ett föredöme för på många håll. Falkenberg är ett närliggande exempel, men det finns fler.

Skälet blir uppenbart när man jämför med det städer som gått i motsatt riktning. I Göteborg har man medvetet – under en längre tid - gjort stadens hjärta mer svårtillgängligt. Genom en kombination av trängselavgifter och dyra parkeringar har bilister motats bort – i syfte att göra stadens gator renare. Men det har också gjort handlarna, och därmed hela innerstaden, fattigare.

Medvetna om P-avgifternas baksida lät den styrande majoriteten i Göteborg halvera dem under ett par månader i pandemins början – delvis för att hjälpa det kämpande näringslivet. Beslutet var inte okontroversiellt. Parkeringsbolagets vd avgick då i protest mot det ”dyra” beslutet som skulle minska intäkterna med många miljoner.

Men en ogin P-policy har också ett pris. Tomma lokaler i såväl Varberg som Falkenberg vittnar om att många butiker har kämpat med små marginaler. En del hade förlorat striden för överlevnad redan innan Coronapandemin slog till.

Visst är köpcentrum en del av förklaringen, vilket bidragit till att Varbergspolitikerna bromsat utvecklingen av handel i externa lägen. Men även den växande e-handeln har i grunden ändrat många konsumenters köpmönster.

Att alliansen i Varberg nu säger nej till p-avgift betyder inte att det förblir gratis för evigt – särskilt inte i p-husen. I syfte att lära bilister att välja P-hus framför gatuparkering tillhandahåller man några mycket generösa gratisparkeringar. Det kan bli ohållbart i längden.

Men allt är förstås en fråga om att balansera mellan olika intressen. En levande stadskärna ökar en kommuns attraktivitet. Och man kan med viss rätt säga att Varberg tar igen på gungorna det man förlorar på karusellen.

Nu befinner vi oss dessutom i ett läge där människor delvis avråds från att resa kollektivt av smittskyddsskäl. Utöver det krånglar tunnelbygge till inresor till staden. Krögare, handlare med flera har det tuffare än någonsin. Det påverkar förstås även människors möjligheter att få eller behålla sina arbeten. Därför är det lite förvånande att socialdemokraterna är så missnöjda med att behålla den indirekta subvention som alla gratis p-husplatser innebär.

I frågor av det här slaget måste man lyfta blicken och se hela bilden.