Maria Haldesten: Kör om fartsnål …A-traktor-utredning

Välkommet med krav på bilbälten och vinterdäck, men nog vore en 40-gräns att föredra.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Halva kroppen hänger utanför den nervevade sidorutan. Häcken vilar mot kanten när grabben vinkar mot polaren i A-traktorn framför – även han placerad lika ”coolt”.

Flinen på killarna signalerar att de tror sig äga både Varbergsvägen, höstkvällen och livet.

Åsynen är ångestframkallande. Men varje varningsrop skulle sannolikt besvaras med ett långfinger. Och kanske fresta fler att kaxa sig. Så jag puttrar lågaffektivt på bakom karavanen på fem ”bilar” – och muttrar bara något om ”livsfarliga idioter” till grabben i sätet bredvid.

Jag har inga problem med A-traktorer. Tvärtom. Men jag har problem med ett oförsvarligt slappt regelverk.

ANNONS

- Egentligen är det helt sjukt att man inte behöver ha suttit bakom ratten en enda gång förut för att få köra ett fordon på fyra hjul. Direkt efter att man fått sitt moppe-körkort kan man alltså köra en lastbil som reggats om till en epa. Det borde definitivt ändras, säger en ung A-traktorförare i en intervju i Skaraborgs Läns Allehanda.

Han har rätt. Det är svårbegripligt att så många vuxna, från myndighetsföreträdare till föräldrar, har sjabblat med säkerhetstänket. Det har bidragit till att flera unga människor mist livet bara i år.

Det tillstår, indirekt, Transportstyrelsens högste företrädare.

– Det gick för snabbt när de nya reglerna gällande A-traktorer drevs igenom för två år sedan, sade generaldirektör Jonas Bjelfvenstam, nyligen i en intervju med P4 Väst.

Nu ska det bli mer ordning. Transportstyrelsens nya utredning, föreslår flera angelägna skärpningar.

En av de viktigare är att eleverna skall få en utbildning som anpassas efter det fordon de har tänkt att köra.

Vidare blir de bälteskrav, som borde funnits på plats från början, sannolikt självklara framöver. På det följer att bilen inte ska ta fler passagerare än vad den är gjord för.

Dessutom föreslås krav på vinterdäck, en förändring som inte kan komma fort nog med tanke på att väglaget nu snabbt lär förändras.

Tyvärr är dock utredningen en besvikelse vad gäller hastighetsbegränsningen. Det innebär att risken för köbildning och farliga omkörningar kvarstår.

ANNONS

Transportstyrelsen argumenterar för bibehållen 30-gräns med hänvisning till att risken är större för oskyddade trafikanter om en A-traktor-förare tappar kontrollen över fordonet.

Och visst, den som har låtit bygga om farsans SUV eller en lastbil till en A-traktor framför ju ett fordon med betydande tyngd.

Men kanske kunde utredarna i stället lagt fokus på de mindre lämpliga A-traktor-omvandlingarna? Större är inte bättre, även om en och annan ung person kanske tycker det ökar coolhetsfaktorn.

Nu är dock utredningen bara en grund för de beslut som ska fattas i riksdagen. Och eftersom företrädare för flera partier har velat likställa A-traktorer med mopedbilar vad beträffar hastigheterna, så kan det i slutändan ändå bli beslut om 40-gräns.

För om man ser till trafiksäkerheten för dem som sitter i fordonen är det ju ingen tvekan om att A-traktorerna är betydligt mer krocksäkra än de mopedbilar som är vanliga i Halland.

En höjning av hastighetsgränsen skulle dessutom, i kombination med hårdare regler, kunna minska frestelsen att manipulera fordonen.

Visst, grabbar som inte fattar att det är helknäppt att hänga med röven utanför sidorutan eller köra racing på en slingrig landsväg, kanske inte genast blir mer skärpta för att lagen blir det. En del riskbenägna individer kommer – om de överlever Epa-åren – förmodligen att växa upp till fartgalna vuxna.

ANNONS

Men gör vi det svårare och dyrare att göra fel när man är ung, gynnas trafiksäkerheten.

Till trafikbrott som det skall vara extra dyrt att begå hör rattfylla. Låt därför hoppas att Högsta Domstolen inte daltar med den halländske A-traktorförare vars advokat överklagat en dom för grov rattfylla. Om något ska förändras i rättpraxis så är det snarare att den som kör mopedbil på fyllan bör dömas lika hårt som A-traktor-förarna.

ANNONS