Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: L-G Johansson

Ingen långbänk i Falkenberg tack, fler P-platser brådskar!

Falkenbergs station behöver få fler och tryggare parkeringsytor - och en mer servicevänlig station.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Ledare 24/4. Att bygga sin karriär på parkeringsplatser är kanske inte det mest politiskt korrekta i dagens politiska värld. Men även om Georgia Ferris (KD) i andra fall kan beskyllas för vilsna beslut, träffar hon den här gången rätt. Dessutom finns det en uppenbar, miljömedveten, vinkel i hennes vision för en mer P-vänlig station.

Till och från Falkenberg – likväl som i andra halländska städer – tågpendlar allt fler. Varför de inte tar bussen, eller apostlahästarna, till stationen finns förstås både en och två förklaringar till. Men att parkeringarna bli fulla är ett tecken på att allt har fler insett att det ofta går snabbare och smidigare att arbetspendla med tåg än med bil.

Nackdelen är att det inte finns parkeringsplatser nog till alla som vill ta sig vidare med tåget. Irriterade pendlare som parkerat lite kreativt har uttryckt frustration på insändarplats i HN, inte minst efter att ha blivit bötfällda.

Att även Falkenbergs politiker insett problemen säger sig självt. Nu utlovar det sittande styret en utredning. Kultur- och fritidsnämnden samt tekniknämnden skall undersöka läget och presentera åtgärdsförslag.

Vissa saker säger dock sig nästan själv, som att det är viktigt att förhindra att gästparkeringar i nya, närliggande bostadsområden upptas av pendlare är det angeläget att i tid se till att antalet parkeringsplatser blir fler. För den som händelsevis skulle tvekar kring behoven kan erfarenheter från norra Halland ge en fingervisning. Där har Kungsbacka stegvis tvingats utvidga P-ytorna vid den norra pendelstationen.

– Detaljplanen för den östra sidan tillåter ett garage där. Om vi bygger ett garage kan vi samtidigt hitta en bra lösning för cyklarna, säger Georgia Ferris (KD) som sitter i kommunstyrelsen.

Ett P-hus är ett klassiskt sätt att skapa mer p-platser på en begränsad yta. Och en sådan lösning kan komma väl till pass vid Falkenbergs station. Men det förutsätter också att en del andra brister rättas till.

Falkenbergs station har, tid efter annan, haft problem med bilbränder och stölder. Det öde läget har, vilket polisen tidigare har påpekat, bidragit till att denna problematik kunnat växa. Att det finns en tydlig koppling mellan avsides belägna stationsområden och otrygghet är ett faktum.

Att det dröjde över ett år för kommunen att få iväg den beslutade ansökan om kameraövervakning är därför i högsta grad förvånande. Men i veckan före påsk kom den i alla fall iväg till Datainspektionen.

– Vi har sökt tillstånd för 14 kameror. För parkeringarna på både den östra och västra sidan om stationen, förklarar en chef på kommunstyrelseförvaltningen.

Att fler kan behövas om stationen byggs hus säger sig självt.

Men kameror är inte allt. De kan förvisso både avskräcka och bidra till uppklaring av brott på ett stationsområde. Men det finns fler sätt att minska risken för skadegörelse och öka tryggheten.

I norra Halland har man, i samband med bygget av ett stationshus, sett till att förse det med ett nytt gatukök och kiosk. Med ökad servicevänlighet kommer fler fördelar än att frusna och hungriga resenärer kan värma sig med kaffe och mat. Med rätt placering skulle ett gatukök kunna bidra till mer liv och rörelse vid stationen, vilket också kan bidra till att öka tryggheten.

Att Falkenberg satsar klokt på ett mer levande Centrum är utmärkt. Men det där stationsområdet, som är porten till stan, får inte glömmas bort.