Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Katarina Erlingson: Infrastrukturen för elbilar behöver samordnas

Ledare 29/2. Antalet elbilar och laddhybrider i Sverige växer för varje dag som går och har passerat 100 000. Laddhybriderna har tidigare varit mest populära. I takt med att räckvidden har ökat för bilar med enbart eldrift har fler och fler valt detta alternativ. Att Tesla kom med en billigare variant, Tesla Model 3, bidrog till ökningen av antalet sålda elbilar.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Möjligheten att ladda elbilarna måste hänga med och det är viktigt att både bostadsrättsföreningar och privatpersoner har möjlighet att söka investeringsstöd för laddstolpar, inom ramen för Klimatklivet. Det passar oftast bäst att ladda bilen vid bostaden eller vid jobbet. Det är också bäst för bilen att ladda ”långsamt” och för rena elbilar tar det ofta en hel natt att bli fulladdade igen.

Ska man ge sig ut på vägarna och köra längre är det däremot lite mer komplicerat. De som hittills satt upp laddstolpar är olika bensinbolag i samarbete med energiföretag. Det som är nackdelen är att det innebär olika betalningslösningar för olika bolag. På vissa ställen får man använda ett specifikt laddkort, på andra en ”blipp” och på ett tredje ladda via en företagsanknuten app. Det blir många lösningar att hålla reda på. Det är uppenbart att marknaden ännu är omogen och de som skaffat elbil nu är något av försökskaniner för att bygga upp ett nytt system.

Rena elbilar behöver snabbladdas om de ska köras längre sträckor. Det går på max en halvtimme och ger möjlighet till en fika- eller lunchpaus. Det är dock mindre nyttigt för bilens batteri, det sänker livstiden på det. Elbilsägarna är än så länge hänvisade till bensinstationer som varit förutseende i att hitta nya kunder och affärsområden. Här vill man oftast bara stanna en kortare stund och är då hänvisad till att snabbladda.

Det är egendomligt att större affärscentrum inte varit snabba på att installera laddstolpar. Då kan man ju handla och uträtta ärenden samtidigt som bilen laddas. Men längs E 6:an från Skåne och genom Halland finns ännu inga möjligheter till det. Vid Mellby center är det bara Tesla-ägare som har möjlighet att ladda. Vid nybyggda Hallarna borde laddstolpar planerats in från början, men i stället hänvisas laddbehövande till bensinmackar flera kilometer bort.

Två hamburgerställen vid Falkenbergsmotet har föredömligt både snabbladdare och ”långsamladdare”, eller destinationsladdare som det egentligen heter. Vid Varberg Norra är man hänvisad till bensinmacken. Vid Kungsbacka är man hänvisad till en hamburgerrestaurang.

Det är många som behöver göra en läxa för att underlätta för elbilsägarna. Samhället uppmuntrar elbilar men då krävs också en bättre samordning av var laddstolparna hamnar och av betalningssystemen. Att vara ny på en ny marknad ska inte bara entusiaster klara av.