Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Varbergs station, Öresundståg järnvägsbommar Bild: Annika Karlbom

Hallandstrafikens rekordsnack blir ett hån mot strandsatta

Hur länge skall Hallands näringsliv hämmas av dålig kollektivtrafik och infrastruktur? Lös problemen i stället för att skryta om gratisdopad sommarsuccé.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Ledare 7/9. Inget tåg. Ingen ersättningsbuss. Kvinnan på tågstationen är förtvivlad.

– Jag skulle ha stämplat in för länge sedan, säger hon.

Stämpelklockan tickar. Det gör också arbetsgivarens nota.

I högtalarna är det tyst. Flera av de frustrerade resenärerna ringer Hallandstrafiken. Men svaren uteblir. Resenärerna är kritiska

– Jag vill gärna åka mer tåg, men oförutsägbarheten gör att det tyvärr inte funkar, förklarade en förseningsdrabbad resenär i en radiointervju i början av augusti.

Hallandstrafikens vd konstaterade då att man hade haft ”en strulig sommar” och att man ”inte lyckats leva upp till behoven.”

Nu är det höst. Men tyvärr finns risk för att problemen fortsätter.

– Du kan ansöka om förseningsersättning, svarar kundtjänst när resenärer klagar på försvunna ersättnignsbussar.

Förseningsersättning? Ja, om alla drabbade arbetsgivare och företag kunde ansöka om ersättningskrav för den förlust man gjort – då skulle man kanske kunna kalla det förseningsersättning.

Kanske är det ett krav för näringslivet i Halland att börja ställa? Då skulle vi få en rättvisande bild av vad alla dessa förseningar kostar. Ett inställt tåg här, en försenad bussresa där, skapar inte bara omak för den som måste vänta lite längre. Förseningarna stjäl indirekt tid och pengar från drabbade företag och organisationer.

Ett skäl till förseningar är som bekant brister i underhållet. Sådana brister ställer till problem för trafiken på järnväg, men också för trafiken på helt vanliga vägar. I Halland ställer de underdimensionerade vägarna, exempelvis 153, 154 och 41, till stora bekymmer.

”För att möjliggöra nödvändiga satsningar på vägar och järnvägar vill vi ta fram nya ekonomiska modeller i samarbete mellan kommuner, region, stat och näringsliv. En miljard på tio år i medfinansiering fördubblar insatserna i Halland.”

Så står det i Centerpartiets regionala valmanifest. Att kommuner, och i vissa fall även större företag, bidrar är ett sätt att få fart på infrastruktursatsningar. Att kommuner är med och betalar för statliga vägar är förvisso inte optimalt. Men när behoven är akuta är det ändå värt att ta till alternativa lösningar.

Även om Centerpartiet extra starkt poängterar vikten av goda kommunikationer i alla riktningar, lovar samtliga partier i Halland satsa på en bra kollektivtrafik. Och Hallandstrafiken har som uttalat mål att kollektivresandet ska öka och vara attraktivt. Därför var Gösta Begenheim (M) extra nöjd när han redovisade sommarens rekordsiffror. Om strulet talades inte. Men han tog tillfället i akt att poängtera att marknadsandelen ökar.

Det låter ju lovande för Halland. Särskilt om Centerpartiet på riksnivå skulle få stöd för sitt nya förslag om bonus till de regioner som ökar andelen kollektivtrafikresor. Samtidigt bör sommarsiffrorna tas lite med en nypa salt. Visst har ungdomar tagit bussen till beachen som aldrig förr. Men så har de ju fått gratis busskort. Billiga sommarkort bidrar också till att blåsa upp statistiken. Och vem vet, kanske skulle siffrorna bli ännu bättre om alla pensionärer i Halland fick gratiskort? Det är ju vad pensionärerna begär. Och i Varberg föll majoriteten för frestelsen att gå dem halvvägs till mötes. Men det var ett illa genomtänkt beslut.

Den bästa metoden att få fler att ställa bilen är att se till att kollektivtrafiken är pålitlig. Satsa allt krut på det. Inte på gratisresor för utvalda grupper i Halland!