Livsmedelsjätten marknadsför en del produkter som ”Härifrån trakten”, vilket förstås är positivt. Små producenter kan emellertid inte leverera så stora kvantiteter så det ska bli spännande att se hur Ica hanterar detta. Man får utgå från och hoppas på att Ica anpassar sig efter småföretagens förutsättningar. De flesta är nöjda med att vara just småskaliga och lokala, men ändå ha möjlighet att nå fler kunder än dem som hittar till deras gårdsbutiker och Reko-ringar.
Det är den lilla producentens dilemma, att växa i lagom takt och att det kanske finns ett egenvalt tak för tillväxten. Det är positivt att Hallands Matgille stöttar i detta och hjälper företagarna att marknadsföra sina produkter. Bara för att man är bra på att ta fram en bra produkt behöver inte betyda att man är duktig på marknadsföring. Samtidigt är marknadsföring, framför allt via sociala medier, oerhört viktigt för att nå ut till nya kunder och för att bygga en bra relation med de kunder man har. Inte minst om man ligger lite långt från allfarvägarna är sociala medier betydelsefulla för att folk ska upptäcka verksamheten.
Inte bara Ica utan även de andra stora livsmedelsaktörerna satsar på egna varumärken, EMV, vilket är motsatsen till det som Ica nu gör tillsammans med Hallands Matgille. Genom EMV osynliggör man den som producerat produkten och lyfter fram Ica i stället. Samtidigt skulle det kunna ge möjlighet för flera mindre producenter att leverera till Ica; företaget kräver en viss volym som en enskild producent inte kan klara av men flera mindre skulle kunna samverka om. Samtidigt riskerar det en viss kvalitetsskillnad vilket Ica knappast kan gå med på. Vissa livsmedelshandlare har ett engagemang att ta in lokala produkter, medan andra helt struntar i det och nöjer sig med EMV. Det är möjligt att EMV är billigare, men många kunder är beredda att betala någon krona mer för att kunna köpa det närproducerade. Coop som gärna vill vara ”Sveriges grönaste matkedja” borde inspireras av Icas arbete och ta in fler lokala produkter.
Verksamhetsledaren på Hallands Matgille, Anna-Maria Spaniol, säger i HN att coronapandemin gjort oss ”medvetna om hur sårbara vi är när det gäller livsmedelsförsörjning i Sverige”. Sverige importerar hälften av de livsmedel som vi behöver och vi behöver verkligen få upp den så kallade självförsörjningsgraden.