Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Jeanette Qvist, Tomas Eneroth, Per Stané Persson och Lise-Lotte Bensköld Olsson. Bild: Annika Karlbom
Jeanette Qvist, Tomas Eneroth, Per Stané Persson och Lise-Lotte Bensköld Olsson. Bild: Annika Karlbom

Katarina Erlingson: Gratis kollektivtrafik populistiskt S-vallöfte

Gratis kollektivtrafik är vad Socialdemokraterna i Halland tror ska hjälpa till att vinna valet i höst. Vallöftet har stöd av infrastrukturministern och samma löfte ges på andra håll i landet. Men det finns inget som heter gratis. Det måste helt enkelt finansieras på annat sätt. Men S i Halland låtsas som det regnar och verkar tro att pengarna ramlar ner från himlen, eller möjligen från regeringen.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

S i Halland behöver all hjälp man kan få för att kunna ta makten i Region Halland. Frågan är om det går över huvud taget, Halland är av tradition ett borgerligt län och S har alltid varit svaga här. Men att komma med ett så uppenbart populistiskt förslag som gratis kollektivtrafik genomskådas antagligen av väljarna. Det är de unga och de gamla som ska lockas, är tanken från S. Unga upp till 19 och äldre över 65 är målgruppen.

Partier på vänsterkanten ser ofta ”gratis” som en möjlighet och skyggar för att pengarna måste tas någonstans ifrån. Men bussförarna ska ha betalt, liksom lokförare och övrig tågpersonal. Men det verkar S tycka att skattebetalarna ska fixa.

Att fler behöver åka kollektivt står klart, men att locka folk med avgiftsfria resor är bara populism. Människor tenderar att inte värdera gratis varor och tjänster så högt som de borde – om en sak inte kostar något är det inte så noga, kan vissa tycka.

Oroväckande är regionrådet Per Stané Perssons attityd vid pressträffen i Varberg för en månad sen.

-Vi har råd med de här satsningarna för att säkra samhället i stället för att samla pengar på hög som görs nu i våra kommuner och regioner, sa han.

Med en välvillig tolkning är det enbart ett budskap för att locka röster, kosta vad det kosta vill. I sämsta fall inser inte regionrådet att ”pengarna på hög” faktiskt behövs framöver. Sjukvården blir knappast billigare och de fastigheter som regionen äger behöver upprustas för miljardbelopp. Så pengarna "på hög" behövs för att fortsätta ge hallänningarna i god vård även i framtiden.

Det är möjligt att avgiftsfri kollektivtrafik kan ge ett ökat resande, men det viktigaste är att det redan finns ett utbyggt utbud av resmöjligheter. Ett fåtal turer om dagen lockar inte så många nya resenärer även om de slipper betala.

Om syftet är att minska bilresandet för att minska trycket på klimatet krävs det förutom en väl utbyggd kollektivtrafik också att skatter och avgifter läggs på biltrafiken för att förmå bilisterna att byta färdslag. Om gratis kollektivtrafik bara lockar de som vanligtvis går eller cyklar har man i stället förlorat i en bristande folkhälsa.

Eftersom få buss- och tåglinjer går med vinst är det skattebetalarna som får stå för Socialdemokraternas vallöfte, om det mot förmodan skulle bli verklighet. För S vill väl knappast att pengarna ska tas från den viktiga sjukvården?

Läs mer: Socialdemokraterna vill införa avgiftsfria resor i kollektivtrafiken