Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vinnarna av Årets UF-företag: Tasty-Wasty UF från PS-gymnasiet i Varberg. Bild: Annika Karlbom
Vinnarna av Årets UF-företag: Tasty-Wasty UF från PS-gymnasiet i Varberg. Bild: Annika Karlbom

Katarina Erlingson: Ge fler chansen vara unga företagare i gymnasiet

Att starta ett företag redan på gymnasiet är en bra skola i flera bemärkelser. Ung Företagsamhet heter organisationen som kan göra att ungdomar inser att de vill starta eget. Eller efter UF-året komma fram till att det inte är något för just dem, vi är ju trots allt olika.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Att under ett år driva företag tillsammans med andra är lärorikt på så många plan. Man lär sig varför man behöver kunna räkna och förstå ekonomiska sammanhang. Man lär sig förstå hur svårt det kan vara att sälja produkter eller tjänster, man lär sig att samarbeta för att företaget ska bli så framgångsrikt som möjligt. Hela 38 procent av gymnasieeleverna i Halland driver ett UF-företag. Redan i grundskolan kan det finnas möjligheter att lära sig mer om entreprenörskap då UF tagit fram ett utbildningsmaterial.

Det är konstigt att inte alla skolor är beredda att arbeta med Ung Företagsamhet. Men det hänger på om det finns engagerade lärare som är beredda att själva vidareutbilda sig för att kunna hjälpa eleverna i deras UF-företagande. Det kan vara svårt att klämma in bland alla andra krav som ställs på gymnasielärare. Därför är det en förutsättning att skolans ledning är införstådd med vad som krävs för att jobba med Ung Företagsamhet.

Att se ett problem och vilja lösa det är en bra början för företagande. Kan man dessutom tjäna pengar är det toppen. Att hjälpa till att rädda världen på olika sätt kan vara oerhört stimulerande och lärorikt. Det vinnande UF-företaget Tasty-Wasty på PS-gymnasiet i Varberg har jobbat med att motverka matsvinn. De har tillverkat marmelad och chutney av fallfrukt eller av frukt från butiker som skulle slängas för att frukten var kantstött eller brun. Att läsa om de fem tjejerna och deras entusiasm kan göra vem som helst intresserad av Ungt Företagande.

Att få in entreprenörskap i alla lärarutbildningar är önskvärt, men tyvärr inte troligt. Men att få alla skolor att på ett eller annat sätt arbeta med entreprenörskap är något att sträva efter. Om inget annat får de deltagande ungdomarna en känsla för om de vill arbeta med företagande även efter gymnasiet. Utbildning leder annars alltid till anställning, som att det är det enda som duger. Många mår bra av att vara anställd och kunna släppa jobbet när man går hem. Det passar inte alla att vara entreprenörer och offra både tid och pengar för att få företaget att flyta. Särskilt med de erfarenheter många fått under pandemin, där alltför många inte klarat av omställningen och deras livsverk därmed gått i kras. Det kan kosta på psykiskt att ha en livsdröm där ekonomin är så nära knuten till ens privatliv.

Genom Ungt Företagande kan alla ungdomar skaffa sig kunskap kring om företagande är något för dem. På vägen lär de sig massor som både de själva och deras framtida arbetsgivare kommer att ha stor nytta av. Om de nu skulle välja att ”bara” vara anställda framöver. Värt att fundera över är att man kan gå emellan olika arbeten, både som anställd och som entreprenör, genom livet. Det finns bara möjligheter med UF.