Ett ökat intresse för öl är inte det samma som en ökad volym öl.
Ett ökat intresse för öl är inte det samma som en ökad volym öl.

Gårdsförsäljning hotar inte folkhälsan

Mikrobryggerier är ett positivt inslag i besöksnäringen. Genom gårdsförsäljning hade de fått en ökad chans att sälja kvalitet till smakintresserade kunder.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

”Ska du bara göra öl och få någon ekonomi i det så får du göra stora mängder”. Så säger Robert Olsson på Byaregårdens Brygghus utanför Veddige i en artikel i dagens HN (13/5). Han menar att småskalighet är svår att förena med svenska lagar och skatter.

Att tillåta gårdsförsäljning kanske inte löser hela den problematiken, men det skulle vara ett viktigt tillskott för en verksamhet som snarare är ute efter kvalitet än kvantitet.

Robert Olsson är en i den växande skaran som driver ett mikrobryggeri. I dag finns det närmare 300 bryggerier i Sverige jämfört med 30 stycken 2009. Intresset är stort, dels bland entusiasterna som drivs av att utveckla egna ölsorter, dels bland kunderna vars öl-konsumtion förändrats i och med mikrobryggeriernas återtåg på marknaden.

ANNONS

Märk väl att det handlar om en – förändrad öl-konsumtion – och inte om en – ökad öl-konsumtion. Det är detta perspektiv riksdag och regering behöver ta hänsyn till för att nu och på lång sikt försvara den svenska alkoholpolitiken; en politik vars mål är att begränsa den totala alkoholkonsumtionen för att motverka alkoholens bieffekter på hälsan.

I den svenska alkoholpolitiken är Systembolaget den viktigaste ingrediensen för att uppnå detta mål. Och för att uppnå verksamhetens syfte eftersträvar ”Bolaget” att kunden väljer drycker för dess smak och inte främst för mängden alkohol.

De partier som fortsätter motsätta sig gårdsförsäljningen hävdar att det finns EG-rättsliga hinder som skulle riskera hela det svenska alkoholmonopolet. Men faktum är att Finland redan har modellen, både monopol och gårdsförsäljning, och det funkar.

Motståndare menar då att detta är något som EU inte kommer att tillåta i längden. Svaret är snarare att det kommer EU visst göra. Unionen har mycket större frågor att bekymra sig om än att gå in och reta upp medlemsländer genom att sätta käppar i hjulen för en i stora delar folkligt förankrad alkoholpolitik.

Att tillåta gårdsförsäljning skulle vara ett positivt tillskott till den svenska besöksnäringen och därmed också för företagandet på landsbygden. Ett ökat underlag för dessa verksamheter skulle i sin tur också ge fler arbetstillfällen.

ANNONS

Inte minst ska det tilläggas att möjligheten att köpa öl och vin på bryggerierna och gårdarna där de produceras inte är ett hot mot folkhälsan. Möjligheten till gårdsförsäljning hade snarare ökat acceptansen hos fler när det gäller Systembolagets vara eller inte vara. Och tillgången till gårdsförsäljningens utbud hade likt Systembolagets filosofi ytterligare stärkt idén om att dricka för smakens skull och inte för mängden alkohol för den billigaste pengen.

ANNONS