Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Gärna hotell, men skippa fallossymbol över Stordalen

Låt er inte dribblas bort av trendiga begrepp som "storytelling". Man säljer inte Varberg utan respekt för kulturhistoria. Punkt.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Ledare 18/6. Cirkus Stordalen har landat. Och trolleritricket är ett faktum. Pukorna och trumpeterna dras fram, nästan som om hotell Fregatten inte fanns. Dessutom tycks många ha glömt bort att Nordic Choice hade dubbelgarderat sig i arkitekttävlingen redan i november. Därför är kommunens motstridiga besked förvirrande.

Ann-Charlotte Stenkil (M) kan dock ge klargöranden:

– Det stämmer att Nordic Choice stod bakom två av tre tävlingsförslag, Vestias och Casmés, bekräftar kommunstyrelsens ordförande. Men det är först nu som allt är formellt klart.

Ändå är det intryck som ges att Petter Stordalen snarare har varit riktigt sugen på att växa i Varberg. För att staden är "fantastisk" som han uttrycker det? Säkert. Och kanske också för att han vill ge danskarna bakom kusthotellet och övriga aktörer en match. Man blir inte affärsman i den här kalibern utan tävlingslust och vinnarskalle. Och att Varbergs politiker uppskattar att en storaktör står bakom nya skrytbygget är begripligt. Det ger viss trygghet om hotellmarknaden skulle svaja.

Att Petter Stordalen gärna säljer in sig som störst, bäst och charmigast är ingen hemlighet. Och säljfraserna smattrar under presskonferensen:

"Vi kan vara med och sätta Varberg på kartan, nå en mycket större målgrupp. Många tusen nya människor ska ta bilder på Kallbadhuset och sprida bilder från Varberg. Vi satsar mycket pengar på att Varberg ska bli en jättesuccé. Det vi säljer är alla storys. För världen i dag handlar om storytelling..."

Men handen på hjärtat Petter Stordalen - vilken story vill du sälja? Den om hotellbygget som skedde i samklang med vackra Varbergs unika byggnadshistoria? Eller den om byggaren och hotellägaren som körde över sakkunniga kritiker och våldförde sig på stadens själ?

Exempel från Göteborg ger kalla kårar, även om Stordalen där inte fick hela sin vilja igenom. I samband med bygget av posthotellet i Göteborg rasade nämligen en debatt som påminner om den vi har i Varberg just nu.

I den antikvariska konsekvensbeskrivning som föregick hotellbygget kom stadsbyggnadskontoret i Göteborg med svidande kritik. Den höghusdel som hade presenterats ansågs ur kulturmiljösynpunkt få "en stor visuell påverkan på riksintresset" och bli ett "radikalt brott" med byggnadstraditionen i det kringliggande området.

Formuleringarna låter bekanta. Flera yttrande inför hotellbygget i Varberg pekar på just detta problem. Och Länsstyrelsen kritiserar bland annat att hotellets påverkan på riksintresset Varbergs innerstad och fästningen som landmärke inte är utrett i detaljplaneförslaget.

I Göteborg slutade allt med en dålig kompromiss. Det vackra gamla posthuset fick en svart vårta på bakgården. Dock bara en skyhög utväxt istället för två, som det var tänkt i början. Men att nybygget inte är i samklang med omgivningen är uppenbart.

Så hur kommer Varberg att svara på den relevanta kritiken?

– Länsstyrelsen är en tung aktör. Och vi har redan satt igång ett antal utredningar, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Den justering hon ser framför sig tycks dock mest vara frågan om att hyvla av en våning eller två. Det vill säga en mild justering som inte kostar jättemycket för investerarna. Det är dock inte att visa respekt för Varbergs "story" – om det nu var den Stordalen ville sälja.