Snart också över Apelviken?
Snart också över Apelviken? Bild: Koji Sasahara

Framtiden behöver ibland en knuff på vägen

Apelvikens förarlösa buss är, trots krånglande bromsar, ett transportsätt för framtiden

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Ledare 23/6. Det blev ju ett lite snöpligt slut. Den självkörande bussen slutade till sist att vara just självkörande och fick puttas bort till den väntande bogseringen. Ett missöde, men kanske bara ett litet gupp på vägen.

Självkörande fordon känns nog för många fortfarande mer hemma i science fiction än på de svenska vägarna, men faktum är att tekniken är mycket långt gången. Vid flera universitet och företag pågår febril utveckling och även Trafikverket betraktar autonoma fordon som en "viktig pusselbit för morgondagens transportsystem".

Flera städer börjar också förbereda sig för de förarlösa fordonen. Att Varberg skulle kunna se automatiserad kollektivtrafik inom tio år, som Max Wehlin på samhällsutvecklingskontoret föreslår behöver inte betraktas som önsketänkande.

ANNONS

Förutom Nobina, som opererar bussen i Apelviken, och bedriver pilotprojekt i andra städer, behandlar Transportstyrelsen ansökningar om flera andra företag.

Försöksverksamhet pågår nu i flera städer. I Stockholm, Göteborg och Linköping har redan just självkörande bussa trafikerat testrutter.

I Kina provkör man redan självkörande bilar, utan någon backup i form av möjlig fjärrstyrning eller mänsklig förare ombord, i stadsmiljö. Om detta är ett utslag av att ligga i framkant eller en något annorlunda syn på säkerhet, ska vi låta vara osagt.

Med största sannolikhet kommer alltså mänskliga förare snart inte vara de enda på vägarna. Detta är något som inte bara kommer förändra det individuella transportsättet, stadsplanering och infrastruktur kan komma att behöva ta nya hänsyn, och kanske kunna bortse från andra. Ett problem som också måste lösas är juridiken. Om ett självkörande fordon orsakar en olycka, vem bär då ansvaret? Tillverkaren? Ägaren?

Att sia om framtiden är notoriskt riskabelt, en aktivitet som passar bäst för den som inte räds risken att med facit i hand se rätt dum ut.

Det är i dag mycket underhållande att se förutsägelser om hur vår tid skulle se ut från förra sekelskiftet. De innehåller allt från helt inglasade städer, promenader på vattnet och ja, vi flyger överallt.

ANNONS

Andra förutsägelser är däremot mycket nära verkligheten, som exempelvis videosamtal. Andra är delvis nära. Jules Verne fick rätt att vi till slut reste till månen, det skedde bara inte medelst kanon.

Om man kan lära något av historien så skulle det alltså kunna vara att vi gissar hälften rätt, eller där i kring.

Så vart är den självkörande bilen på väg? Hur mycket kommer den förändra hur vi transporterar oss? När vi i dag ser risker med förarlösa fordon kommer i framtiden kanske vissa vägsträckor inte tillåta mänskliga förare.

Och varje futurist med självaktning frågar sig fortfarande: självkörande i all ära, men var är de flygande bilarna?

ANNONS