Djurbro blev skämsbygge

Grov byggmiss kan göra fiasko av grönt skrytbygge

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Ledare 15/3. Djurbron över E 6 blev så omskriven att ekodukt tog sig in på listan över nyord 2016. Rubrikerna har inte blivit mindre sedan dess. Men inte för dess unika framsteg för djurhänsyn och miljö. Nu aspirerar bron snarare på priset som ett av det nya årets fiaskon. Utredningen av det drygt månadsgamla raset avslöjar nämligen att brobyggarna inte kunde räkna.

”Tillräcklig hänsyn togs inte till den välvda överbyggnadens form när man beräknade belastningen vid gjutningen av ekodukten. Det ledde till att den blöta betongen skapade en ovanligt stor horisontallast som tryckte på så att stöttorna började vika sig under brodelens mittparti.”

ANNONS

En olycklig felberäkning orsakad av den mänskliga faktorn, förklarar Trafikverkets projektledare det hela. Ingen vidare reklam för Peab helt enkelt. (Peab råkar dessutom vara den utförare som hamnat i konflikt med Varbergs kommun om pirbygget. Kommunen har i HN riktat kritik mot den tekniska hanteringen och har förklarat att man inte anser att arbetsmomentet med undervattengjutningen blev utfört som det borde.)

Nu ska det mesta av djurbron rivas. Allt detta kommer självfallet att göra ett redan kostsamt projekt väldigt mycket dyrare. Det är därför bara att hoppas att Trafikverket har helt rätt när man hävdar att skattebetalarna inte skall bli lidande.

– Produktionskostnaden för vår del är fortsatt densamma som innan, det vill säga 55-60 miljoner kronor inklusive miljö- och faunauppföljningsåtgärder. Eventuella merkostnader för arbete får förstås Peab i sin tur lösa med sina försäkringsbolag, säger projektledaren till Norra Halland. Hon bedömer dessutom att tidsplanen skall hålla efter som man tagit i lite i överkant i samband med planeringen.

Att inte minst alla halländska pendlare innerligt hoppas slippa nya obehagliga överraskningar är lätt att lista ut. Den aktuella vägsträckan är väldigt hårt belastad. Därför har kritiken mot placeringen av detta testprojekt varit betydande. En berättigad fråga som ställts är varför Trafikverket inte valde att pröva sig fram i ekoduktbyggande i samband med nya vägbyggen.

ANNONS

Redan så här långt har bygget hunnit orsaka tidsödande köer. Det priset betalar dock inte Trafikverket utan pendlare och transportföretag i form förlorad arbetstid och försenade leveranser. Och andras pengar är det lätt för överentusiastiska brobyggare att vara generösa med.

Nu får vi bara hoppas att djuren i kringliggande naturreservat förstår att det är bron de skall använda för att ta sig över vägen. Annars blir brofiaskot ännu större.

ANNONS