Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Katarina Erlingson: Det finns hopp för Hallands stadskärnor

Ledare 29/4. Hur kommer egentligen stadskärnorna att se ut efter coronakrisen? Klädbutiker går i konkurs och restauranger slår igen, vad blir det kvar? Samarbetsorganisationen Svenska Stadskärnor har lång erfarenhet av stadsutveckling och kan se olika trender.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Bild: Jonas Arneson
Bild: Jonas Arneson

Henrik Olsson, tidigare utvecklingsledare stadskärnan i Falkenberg och numera cityledare hos Göteborgs Citysamverkan, sitter med i Svenska Stadskärnors ledningsgrupp. Han har funderat en hel del på utvecklingen, inte minst nu i coronakrisens tidevarv.

-Förr var stadskärnorna något man var tvungen att besöka. För att sälja sina produkter eller för att handla varor som inte fanns i mindre orter, säger Henrik Olsson. Sedan kom externa köpcentra och digitaliseringen med e-handel. Digitaliseringen har skapat fördelar för boende på landsbygden, nu måste de inte åka till stan för att handla. Nu besöker man stan av lust, för att man vill. I coronatider är det förstås begränsat men då stöttar man de butiker man har en relation till.

Henrik Olsson tror att de mindre städerna har fördelar i coronakrisen jämfört med storstäder som Göteborg.

-Handlarna i mindre orter har en mer personlig relation med sina kunder, man har vårdat sina kunder tidigare och kan nu få tillbaka genom att folk stöttar dem i coronakrisen, tror Henrik Olsson. Att handla lokalt blir ännu viktigare än tidigare. Både Falkenberg och Varberg har i det avseendet goda förutsättningar att klara coronakrisen bättre än många andra städer.

Det som kan vara ett problem för Varberg är att kommunen har en ovanligt hög andel sysselsatta inom framför allt hotell och restaurang, 13 procent, näst efter Visby på 22 procent. Även andelen sysselsatta inom detaljhandeln i stadskärnan är stor, 15 procent. Det riskerar att göra Varberg sårbart för coronakrisen och stadskärnan kan tappa i attraktivitet om alltför många verksamheter tvingas lägga ner. Konsultföretaget WSP har gjort en analys av hur kommuner och stadskärnor påverkas av coronakrisen: "Coronakrisen och besöksnäringarna".

Ett tips från WSP är bland annat att platsen behöver göras attraktiv genom aktiviteter som lockar till besök, utöver själva verksamheten. Därför måste det vara viktigt att destinationsutveckling och centrumutveckling går hand i hand med företag, kommun och organisationer.

Risken är uppenbar att folk kommer att minska på sina hotellbesök framöver, även efter att den värsta smittspridningen kommit av sig. Hur slår det för Varberg som stor hotellort? Här måste alla goda krafter samverka för att minska stötarna. Även restauranger kan fortsätta ha problem framöver, människor har kanske vant sig vid att äta hemma eller att köpa take away. Många krogar har under coronakrisen börjat med take away, men där har de inte kunnat dra nytta av alkoholförsäljningen som man gör under normala tider.

Björn Bergman är vd för Svenska Stadskärnor och han menar att stadskärnorna är viktiga för en plats identitet.

-Vi har länge sett förändrade handelsmönster och vi ser en ökning av småskalig produktion i städerna, som skräddare, cykelreparatörer och övrigt specialiserat utbud, säger Björn Bergman. Den utvecklingen tror vi kommer att fortsätta. Det räcker inte att bara vara handlare, man måste erbjuda ytterligare någon tjänst. Till exempel om man säljer kameror kan man också sälja kurser i fotografering och liknande. Omvandlingen kommer att gå snabbare på grund av coronakrisen och många kommer tyvärr att slås ut.

Björn Bergman trycker på att samarbete mellan många olika aktörer är det som kan dämpa fallet. Kommunen, fastighetsägare, handeln och besöksnäringen måste hjälpas åt. Det håller näringslivsdirektören i Varberg, Martin Andersson, med om.

-Vi jobbar alltid nära våra företag och coronakrisen har föranlett extra kontakter. Vi kampanjar bland annat för att folk ska handla lokalt och ta "hemester", det vill säga semester hemomkring, säger Martin Andersson.

Han tror att Varbergs kommuns arbete för att stärka stadskärnan genom att bland annat att värna handeln i centrum och att behålla järnvägen genom stan har varit och är viktiga redskap för att Varberg ska ha en attraktiv stadskärna och för att klara av coronakrisen på ett bra sätt.

Handla lokalt, stötta de små butikerna och semestra hemma är alltså råden för att vi även efter coronakrisen ska kunna ha trevliga stadskärnor att besöka.